BLOG - Naomi van der Graaff

Misverstand #2: Digitaal, slim en leuk leren cruciaal voor de nieuwe generatie medewerkers, of toch niet?

Organisaties hebben een vernieuwingsdrang als het gaat om het ontwerpen van een traineeship. Zij zoeken dit vaak in digitale middelen. Het moet vooral ‘hip’ zijn. De vraag is of dit aansluit bij de behoeften van de nieuwe generatie medewerkers. Willen ze wel uitsluitend digitaal, slim en leuk leren?

Veel organisaties denken dat je trainees moet fêteren tijdens een traineeship: anders blijven ze niet. We denken en horen dat de nieuwe generatie Y alles digitaal wil doen, maar in de werkelijkheid blijkt dit niet de wens te zijn van de nieuwe generatie. Er is juist behoefte aan verbinding en contact met (oud-)trainees en/of andere collega’s of mentoren in het leerproces.

Continu leren is cruciaal

Bgeneratie Y: Digitaal, slim en leuk lerenij het vormgeven van een traineeship is continu leren, zowel offline als online, cruciaal. Zo zijn het creëren van diepgaande leerervaringen, waarin eerlijke spiegels worden voorgehouden van grote waarde. Het continu reflecteren, verdiepen om vervolgens door te pakken op concrete acties, draagt bij aan het verlengen van de persoonlijke leercurve van de trainee. Zorg er dus gedurende een traineeship ervoor dat trainees de tijd en ruimte krijgen om zichzelf professioneel te verwonderen. Dit kan op verschillende manieren.

Denk aan gesprekken met oud-trainees of een mentor waarin de trainee mogelijke valkuilen bespreekt. Of peer-to-peer coaching op een online platform, waarbij de trainee feedback vraagt op specifieke individuele opdrachten van mede-trainees. Met behulp van bijvoorbeeld Perflectie kunnen trainees op een innovatieve wijze hun persoonlijke doelen opknippen en daarbij micro-feedback uit hun werkomgeving ophalen. Trainees zijn dan echt bezig met ‘action learning’ op een eigentijdse manier. Maar ook gamification of intervisie zijn voorbeelden waar daadwerkelijk praktijkcases ingebracht kunnen worden. Het is leuk, leerzaam en je wordt er als trainee hopelijk wijzer van!

Een ander leuk voorbeeld hiervan is de ‘Professional Exchange Day’ waarin trainees met (senior) professionals van binnen of buiten de eigen organisatie een uitwisselingsproject doen. Zo kijk je vanuit een ander perspectief naar je persoonlijke uitdagingen. Laat trainees tevens werken met één of meerdere strategische opdrachten. Zo kun je meetbaar maken wat een trainee concreet bijdraagt aan de doelen van je organisatie.

Aansluiten bij generatie Y: zoek de balans tussen nut, kostenvoordelen en kwaliteit

Voor deze nieuwe generatie medewerkers is het nog crucialer om ze vooral niet te veel in een ‘klasje’ theorie te laten stampen. Overweeg in hoeverre de vaardigheden die nodig zijn om diepgaande persoonlijke groei te realiseren, ook online ontwikkeld kunnen worden. Een voorbeeldtool hierbij is Traintool. Communicatieve vaardigheden aanleveren vergt veel oefenen. Met Traintool kun je op elk gewenst moment via je PC, tablet of smartphone onbeperkt oefenen.

Uit onze whitepaper Traineeship 3.0 ‘Design your Own’  blijkt dat je de mogelijkheid moet creëren om de trainees zelf onderdelen van hun traineeship vorm te geven en daarmee eigenaarschap te nemen voor het middel dat hen naar de gewenste uitstroom kwalificaties brengt. Werk in continue co-creatie met trainees om online leeromgevingen een hoge nutswaarde te geven en met elkaar op zoek te gaan naar een mooie balans tussen nut, kostenvoordelen en kwaliteit. Dat zou leidend moeten zijn bij het ontwerp van een traineeship en niet zozeer het ‘fêteren’ van de trainee of het ‘opleuken’ van een programma. Meet them where there are!

6 december 2016
Naar overzicht

Naomi van der Graaff

Bekijk mijn profiel

Neem contact op met Naomi van der Graaff

Whitepaper

Traineeship 3.0: ‘Design your own’

Nu Downloaden

Andere blogs van Naomi

  • 7 februari 2017
    BLOG: Word jij jouw Valentijn? Dit blog lezen
  • 6 februari 2017
    BLOG: Ons werk verandert! Dit blog lezen
  • 5 december 2016
    BLOG: Fris het nieuwe jaar in! Dit blog lezen
  • 29 november 2016
    BLOG: Agile Leiderschap heeft zijn hoogtepunt gehad… of toch niet? Dit blog lezen
  • 24 november 2016
    BLOG: Boksen of Boxen op de maandagmorgen…?! Dit blog lezen
  • 21 november 2016
    BLOG: Sssst…. mag ik even… Dit blog lezen
  • 27 september 2016
    BLOG: Beyond Performance Management: de dialoog! Dit blog lezen
  • 22 juli 2013
    BLOG: Een meer van energie Dit blog lezen
  • 10 juni 2013
    BLOG: De zin (of zen) van de salesmeeting Dit blog lezen