andre-prins
BLOGS – 21 augustus 2018
Feedback geven moeilijk? Blijkt van wel!

Het instrument ‘Feedback’ is al sinds jaren een bekend fenomeen en wordt ingezet om de onderlinge relaties tussen mensen te verhelderen. Zo worden er o.a. ‘blinde vlekken’ opgelost, ga je elkaar beter begrijpen, stel je grenzen en geef je over en weer informatie over hoe je elkaar percipieert. Wanne…

andre-prins
BLOGS – 13 augustus 2018
Verhelderen, verbeteren en verdiepen van samenwerkingsrelaties: Feedback!

Door middel van het geven en ontvangen van feedback genereren we meer duidelijkheid over hoe we elkaar ervaren, wat de effecten hiervan zijn en creëren we op basis van deze informatie een mogelijkheid onszelf en elkaar te beïnvloeden, met name op basis van voortschrijdend inzicht en begrip. Hoewel f…

andre-prins
BLOGS – 30 november 2017
Een gemotiveerd en productief team: 7 valkuilen voor een teamleider

De teamleider draagt verantwoordelijkheid voor o.a. het creëren van een vertrouwde en veilige sfeer binnen het team, waarin iedereen zijn beste werk kan leveren.

BLOGS – 5 november 2017
5 tips om tot een continue Performance Dialoog te komen

Tegenwoordig stappen steeds meer organisaties af van de traditionele Performance management gesprekken. Tradtioneel bestaande uit drie gespreksmomenten: een doelstellingengesprek waarin de  prestaties voor de komende tijd besproken worden, een voortgangs- of functioneringsgesprek waarin de prestatie…

BLOGS – 5 november 2017
Een verbindend gesprek: 10 belangrijke elementen

Performance Management is bij het uitstek het juiste middel om samen bewust stil te staan bij het talent van mensen en deze talenten te erkennen en optimaal te benutten. Dat het traditionele Performance Management, gericht op het evalueren en beoordelen van prestaties, hieraan niet voldoet, is inmid…

BLOGS – 3 november 2017
De continue Performance Dialoog: van KPI’s naar energie!

Iedereen praat over hoe ineffectief het traditionele Performance Management is. Of het Performance Management proces is binnen jouw organisatie al aangepast, of je denkt er aan. Ook ik geloof dat er nog veel winst valt te behalen als je Performance Management anders aanpakt binnen de organisatie. He…

andre-prins
BLOGS – 31 juli 2017
Invoering van zelfsturende teams: 10 succesfactoren

Veel organisaties overwegen de invoering van zelfsturende teams. Organisaties die dat traject al zijn ingegaan, zien echter vaak dat de invoering van zelfsturende teams mislukt. Wanneer is invoering een goed idee? Hoe doe je dat dan? En wat zijn de kritische succesfactoren? We helpen je graag op weg…

andre-prins
BLOGS – 18 mei 2017
Teamontwikkeling is reflecteren: do’s en don’ts voor een succesvolle teamreflectie

Eerder beschreef ik al een aantal kenmerken van een effectief team. Problemen ten aanzien van de samenwerking en teamontwikkeling hebben dan ook doorgaans betrekking op één of meer van deze kenmerken (klik hier voor het overzicht). Wanneer een team niet goed samenwerkt, is dit meestal te duiden door…

andre-prins
BLOGS – 11 mei 2017
Quick wins voor een goede samenwerking binnen teams

In mijn vorige blog ‘Er valt veel te winnen in teamontwikkeling!’ schrijf ik over teams die veel effectiever kunnen werken dan ze vaak doen. Het is belangrijk om in het functioneren van teams te investeren aangezien de bedrijven die het beste weten te halen uit hun teams een flinke ‘winst’ hebben op…

andre-prins
BLOGS – 9 mei 2017
7 kenmerken van een effectief team

Op zoek naar een ‘meetlat’ om de effectiviteit van je team te onderzoeken? De effectiviteit van een team wordt doorgaans bepaald door de kwaliteit van de onderstaande kenmerken: Duidelijke doelen & rollen Er zijn doelen omschreven die voor alle teamleden begrepen zijn. Ieder teamlid kent zijn/ha…

andre-prins
BLOGS – 4 mei 2017
Teamontwikkeling: behaal meer uit je team

Teams kunnen veel effectiever werken dan ze vaak doen. Het is dan ook van groot belang deze ‘winst’ te verzilveren. Met minimale inspanningen valt hier veel voordeel te behalen. Teamontwikkeling is het sleutelwoord. De tijd dat bedrijven zich binnen hun eigen muren konden bezighouden met de business…

BLOGS – 6 februari 2017
Ons werk verandert!

Het is noodzakelijk om in de branche training&development op de hoogte te zijn van de laatste HR- en werktrends. Zo stellig wil ik dat wel zeggen. De veranderingen gaan razendsnel, ook in mijn vakgebied en up to date blijven is dan essentieel, immers zijn HR-thema’s vaak gelinked aan ontwikkelin…

jacques-hein-vermolen
BLOGS – 22 december 2016
Afwisselende feedback: verfrissende noodzaak!

Wie in deze tijd zegt zonder structurele en constructieve feedback op het werk te kunnen, moet zich zorgen maken over zijn realiteitszin. Waarom? Omdat iedereen in de organisatie verantwoordelijk is voor de performance. En geen enkele collega zou mogen wegkomen met ‘storend-en resultaat-remmend-gedr…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 8 december 2016
Een succesvol eigentijds traineeship: 3 valkuilen

Voor veel organisaties is het traineeship nog steeds een belangrijk middel om jong talent aan te trekken. Maar jong talent behouden en ontwikkelen is voor veel organisaties steeds meer een uitdaging. De nieuwe generatie studenten kiest zelf ook nog graag voor een traineeship. Het biedt hen de uitdag…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 7 december 2016
Misverstand #3: Ik moet de trainees behouden, anders is mijn traineeship niet rendabel

De afgelopen tien jaar wordt elke organisatie gedwongen om kostenbewust om te gaan met haar middelen. En natuurlijk geldt dat ook voor de (in welke vorm dan ook) geboden ontwikkelmogelijkheden. Wat levert het op? Kan het niet goedkoper, beter, slimmer, anders? Mede als gevolg daarvan maakt de L&…

BLOGS – 6 december 2016
Misverstand #2: Digitaal, slim en leuk leren cruciaal voor de nieuwe generatie medewerkers, of toch niet?

Organisaties hebben een vernieuwingsdrang als het gaat om het ontwerpen van een traineeship. Zij zoeken dit vaak in digitale middelen. Het moet vooral ‘hip’ zijn. De vraag is of dit aansluit bij de behoeften van de nieuwe generatie medewerkers. Willen ze wel uitsluitend digitaal, slim en leuk leren?…

mirjam-pezaro
BLOGS – 5 december 2016
Misverstand #1: Traineeships zijn het enige middel om jong talent aan te trekken

De titel van deze blog ‘Traineeships zijn het enige middel om jong talent aan te trekken” is een opvatting die nog steeds door veel organisaties wordt ondersteund. Dat het een manier is mag duidelijk zijn. Een steeds groter groeiend aantal studenten besteedt het laatste gedeelte van hun studie aan h…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 29 november 2016
3 essentiële vragen voor elke organisatie die een eigentijds traineeship wil

Een vraag die mij regelmatig wordt gesteld, is: “Heeft ons traineeship in de huidige opzet nog bestaansrecht?” En dat is niet vreemd, want ik durf te stellen, meer dan ooit worden organisaties uitgedaagd om de juiste ‘bright young professionals’ aan te trekken en hun potentieel in korte tijd maximaa…

BLOGS – 29 november 2016
Agile Leiderschap heeft zijn hoogtepunt gehad… of toch niet?

De betekenis van Agile Agile betekent letterlijk ‘lenig’, ‘vlug’ of ‘behendig’. Agile is geen methode, maar een manier van denken die organisaties in staat stelt om klantgerichter, wendbaarder en veerkrachtiger te worden. Dit begon al in de jaren ’90 als een nieuwe benadering in de ICT branche. Inmi…

andre-prins
BLOGS – 25 november 2016
Vijf inzichten om een waardevol Performance Management gesprek te voeren

In de afgelopen decennia hebben wij in sessies over performance management vele honderden leidinggevenden gesproken. Natuurlijk komen er dan onderwerpen en situaties langs die het hen niet altijd even makkelijk maken om een perfecte performance cyclus te volgen. Als we dan de alibi’s terzijde hebben…

BLOGS – 24 november 2016
Boksen of Boxen op de maandagmorgen…?!

Het is weer maandagmorgen; na een lange file met ruim 1,5 uur vertraging op m’n werk aangekomen, maak ik me klaar voor de maandagochtend vergadering. Fijn dat dit niet een suffe we-werken-een-standaard-agenda-af-meeting is maar een staande, energieke ontmoeting met collega’s om de week constructief…

Anne van Weeghel
BLOGS – 9 november 2016
Een impactvolle dialoog voeren: zeggen wat je echt denkt en voelt

Volgens VDS is het échte dialoog één van de krachtigste managementtools die er zijn. Een goed gesprek kan prestaties sturen, mensen productiever maken, hen begeleiden, motiveren, inspireren en verbinden. Wist je dat je gedrag en houding tijdens het gesprek ontzettend belangrijk is om écht een waarde…

Henk Ipenburg
BLOGS – 8 augustus 2016
Luisteren, de basis van bewust leiderschap

Luisteren. Ik hoor al een zucht als de term LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen) genoemd wordt. “Dat hebben wij, degene die al enorm veel trainingen en opleidingen doorlopen hebben, écht niet nodig. Luisteren, dat is zó basaal.” “Na 30 arbeidsjaren en verschillende leidinggevende functies is het…

Henk Ipenburg
BLOGS – 27 juni 2016
Topsport binnen organisaties: elke dag in de EK-finale!

Ondanks dat het Nederlands elftal dit jaar niet meedoet, heeft iedereen die een beetje van sport houdt wel iets van het EK gezien of gehoord. De groepswedstrijden zijn achter de rug en de eerste achtste finales zijn afgelopen weekend gespeeld. Volgens kenners zijn Gareth Bale (Wales) en Luca Modric…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 26 mei 2016
ATD Expeditie 2016: Learning agility verhogen

“Wat is agile leren volgens deelnemers, exposanten en sprekers van de ATD? En wat kan een organisatie volgens hen doen om agile leren te activeren?” Dat waren de eerste vragen waar ik me tijdens deze ATD conferentie mee bezig heb gehouden. En in deze VUCA wereld met continue, soms ontwrichtende, ver…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 22 mei 2016
ATD Expeditie 2016: een symbiose tussen hard en zacht

Vrijdag 20 mei zijn we aangekomen in Denver. De stad waar dit jaar de ATD 2016 plaatsvindt. Net als vorig jaar richt ik me tijdens deze conferentie vooral op “What’s new & interesting” voor ons en voor onze opdrachtgevers. En om daar focus aan te geven, hebben wij vanuit VDS en Gooiconsult in de…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 28 april 2016
De ‘managers’ van de toekomst

Eerder schreef ik al dat traditionele Management Development programma’s steeds minder populair worden. In de huidige tijd vind ik dat we minder een onderscheid moeten maken tussen management development en leiderschap development. Zowel managen als leiden zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verb…

huib-broekhuis
BLOGS – 26 april 2016
Duurzame inzetbaarheid: 10 tips voor een succesvolle aanpak

De conclusie van een onderzoek uitgevoerd door Cap Gemini liegt er niet om: ‘Gezondere werknemers leveren het bedrijfsleven 2,6 miljard euro per jaar op.’ Zoals ik in eerdere artikelen op HRzone.nl schreef, hebben verschillende ontwikkelingen eraan bijgedragen dat duurzame inzetbaarheid een ‘hot ite…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 21 april 2016
Traditionele Management Development programma’s werken (bijna) niet meer

Managers en leiders: twee termen die regelmatig door elkaar gebruikt worden. Toch zijn de twee termen duidelijk geen synoniemen van elkaar. Er zijn dus managers en leiders. Beide zijn belangrijk voor de organisatie, maar wat is nu exact het verschil? Organisatiedeskundige Peter F. Drucker omschreef…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 19 april 2016
Hoe wendbare leiders zich onderscheiden

Wendbare organisaties onderscheiden zich op vijf domeinen van de minder agile bedrijven. Het gaat dan om het volgende rijtje: talent centraal stellen, snel beslissingen durven nemen, de beste performers buiten hun expertisegebied inzetten, het geven van ruimte, vertrouwen, verantwoordelijkheid en we…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 14 april 2016
Hoe wendbare organisaties zich onderscheiden

Vijf essentiële leiderschapsdomeinen die kenmerkend zijn voor wendbaar leiderschap. We vroegen Liz Wiseman, wereldwijd in de top tien van denkers in vernieuwend leiderschap, waaraan je wendbare organisaties kunt herkennen. Zij benoemde meteen vijf kenmerken. Wij delen ze graag me je. 1. Talent centr…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 12 april 2016
De veranderende rol van de leider

Als wendbare organisaties vragen om wendbaar leiderschap is het voor iedere leider de vraag wat dit inhoudt. Maar vooral het antwoord op de vraag: “en pas ik daar dan wel bij?” is belangrijk. Leiderschap is in de laatste 150 jaar ontstaan vanuit de behoefte om sturing te geven aan het lopende band w…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 7 april 2016
Wendbaarheid is noodzakelijk voor toekomstbestendige organisaties

Medewerkers werken meer en meer flexibel. Klanten zijn gewend om precies te krijgen wat en wanneer ze dat willen. Product-marktcombinaties zijn in constante en snelle ontwikkeling. De digitalisering ontwikkelt zich nog steeds in een hoog tempo. Kortom, organisaties voor lifetime employment en met op…

huib-broekhuis
BLOGS – 12 mei 2015
Voorwoord in Nederlandse editie Multipliers boek

Deze week verscheen de Nederlandse editie van Liz Wiseman’s internationale bestseller Multipliers: how the best leaders make everyone smarter. Aan mij de eer om aan dit boek een extra voorwoord, naast het reeds bestaande voorwoord van niemand minder dan Stephen Covey, toe te voegen. Je leest mijn vo…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 1 april 2015
Traineeship van de toekomst

Anno 2015 worden organisaties meer dan ooit uitgedaagd in het aan trekken van ‘bright young professionals’. Elke organisatie wordt in toenemende mate uitgedaagd het maximale potentieel uit de (diversiteit van) mensen te halen, waarbij informele netwerken belangrijker worden dan hiërarchische structu…

huib-broekhuis
BLOGS – 18 februari 2015
Beyond medewerkers: iedereen een leider

Een ‘beyond’ manier van werken vraagt om meer (persoonlijk) leiderschap bij de mensen in het team en de organisatie. Anders blijft de manager degene die het weet en vertelt aan anderen wat ze zouden moeten doen. We hebben al eerder gezien dat dit een vorm van ‘diminishen’ is en minder dan het optima…

margot-grimberg
BLOGS – 22 januari 2015
Waarom het verbinden van generaties in je organisatie belangrijk is

Organisaties kunnen alleen overleven en ontwikkelen als de verschillende behoeften van generaties worden erkend en goed worden gemanaged; wanneer medewerkers de kans krijgen echt het beste uit zichzelf te halen en als de krachten van alle generaties gebundeld worden om zo samen tot innovatieve oplos…

Henk Ipenburg
BLOGS – 18 november 2014
Een beoordelingsgesprek voorbeeld: Pia’s beoordeling om nooit te vergeten

In veel organisaties worden binnenkort beoordelingsgesprekken gevoerd of voorbereid. In de vorige twee blogs uit deze serie blogs heb je kunnen lezen dat het belangrijk is om de dialoog niet uit de weg te gaan en de focus meer te leggen op het ontwikkelen van de doelstellingen en de competenties van…

huib-broekhuis
BLOGS – 11 november 2014
Met welke mindset zit jij in performance management gesprekken?

Vorige week las je in het eerste blog uit onze performance management blogserie dat elk performance management gesprek een zinvolle dialoog zou moeten zijn. Een gesprek waarin breder wordt gekeken dan cijfers, targets en ‘meningen van het moment’. Kortom, een gesprek waarin je bouwt aan een duurzame…

huib-broekhuis
BLOGS – 9 oktober 2014
Hoe herken je een Multiplier?

Heb jij een oog voor Multipliers? Weet jij te bepalen welke leiders in jouw organisatie echte Multipliers (zullen) zijn en welke leiders Diminishers? Wanneer je je bezig houdt met het aanstellen van managers of bij wervingsprocessen en assessments, zou het fijn zijn als je vooraf kon bepalen of dieg…

huib-broekhuis
BLOGS – 12 september 2014
The weigh in – over draagvlak bij belangrijke beslissingen

Vorig jaar stonden wij voor de beslissing: gaan we verhuizen of verlengen we het huurcontract van ons pand nog een keer? Inmiddels zijn we twee weken aan de slag in ons prachtige, nieuwe onderkomen in Groenekan en graag deel ik met jullie hoe je tot zo’n besluit komt en wat dat doet met je organisat…

Henk Ipenburg
BLOGS – 10 april 2014
Bedankt Liz en Ruth

Lang, lang geleden, voordat Liz Wiseman ons verraste met haar boek “Multipliers” was er die andere vrouw: Ruth Cohn, een joodse psychiater die tijdens de tweede wereldoorlog moest vluchten voor de nazi’s. Cohn, avant la lettre, formuleerde een antwoord op de slaafse volgzaamheid van de miljoenen Dui…

huib-broekhuis
BLOGS – 7 april 2014
Reis van een Multiplier deel VII – de Investor

We zijn alweer toe aan het laatste type Multiplier: de Investor Op het continuüm Multiplier naar Diminisher staat de Investor tegenover de Micromanager. Deze laatste is een herkenbaar type in veel organisaties (ook bij mezelf), die het liefst resultaten bereikt door persoonlijke betrokkenheid en bem…

huib-broekhuis
BLOGS – 24 maart 2014
Reis van een Multiplier deel VI – de Debate Maker

It is better to debate a decision without settling it than settling a decision without debating it Quote uit hoofdstuk 5 van Multipliers, Joseph Joubert Even een korte samenvatting tot nu toe: In de eerdere blogs uit deze serie lazen we over Multipliers en Deminishers. De 5 typen werden genoemd en i…

Henk Ipenburg
BLOGS – 21 maart 2014
Pia is blij

In mijn vorige blog heb je al eerder kennis kunnen maken met Pia en haar afkeer van rollenspellen. Pia werkt op een bankafdeling waar klanten worden geholpen met vragen over bankprodukten: van een kapot bankpasje tot het invoeren van de nieuwe SEPA-protocollen en alles wat daar tussen in zit. Dat do…

huib-broekhuis
BLOGS – 17 maart 2014
Reis van een Multiplier deel V – de Challenger

The Challenger versus the Know-it-all The number one difference between a Nobel prize winner and others is not IQ or work ethic, but that they ask bigger questions. Peter Drucker Stelling: veel managers worden managers omdat ze know-it-alls zijn. Het zijn de beste vakmensen die om hun kennis en erva…

huib-broekhuis
BLOGS – 10 maart 2014
Reis van een Multiplier deel IV – de Liberator

Deel IV: De Liberator vs de Tyrant We beginnen deze keer met een kleine poll. Ik ben benieuwd naar wat je denkt over het volgende: De Tyrant Multipliers creëren een intense werkomgeving waarin intelligentie kan floreren. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Tyrant die een gespannen omgev…

Henk Ipenburg
BLOGS – 4 maart 2014
Gelukkig, ze bestaan!

Badend in het zweet kwamen ze binnen, de kandidaten voor het assessment. Na een intensieve opleiding tot “adviseur particuliere relaties” mochten zij eindelijk laten zien wat ze waard waren in een kortdurende simulatie van een klantgesprek. Sommigen hadden het al eerder geprobeerd maar waren verstri…

huib-broekhuis
BLOGS – 3 maart 2014
Reis van een Multiplier deel III – de Talent Magnet

Deel III: De Talent Magnet Multipliers handelen als Talent Magnets. Ze zijn in staat talentvolle mensen aan te trekken en tot hun volle potentieel in te zetten. Ze krijgen toegang tot het beste talent. Niet zozeer omdat ze geweldige recruiters zijn maar omdat mensen in de rij staan om voor hen te we…

huib-broekhuis
BLOGS – 24 februari 2014
Reis van een Multiplier deel II – de Accidental Diminisher

Deel II: De Accidental Diminisher Vorig week verscheen deel I uit deze serie blogs waarin de vijf verschillende eigenschappen van Multipliers en Diminishers werden beschreven. Maar naast de extreme vormen van ‘Diminishing’ en ‘Multiplying’ gedrag is gebleken dat veel leiders, zonder dat ze het doorh…

huib-broekhuis
BLOGS – 18 februari 2014
Reis van een Multiplier (to be…)

Vorig jaar organiseerde ik in Madrid het 7e Go Beyond MBA event. Altijd weer een podium waarop fantastische sprekers fantastische mensen inspireren om anders te denken en te doen. Dé topper van dat event was Hazel Jackson die het gedachtegoed van Multipliers de wereld in brengt. Alle circa 150 leide…

huib-broekhuis
BLOGS – 15 oktober 2013
Ben jij een Multiplier of per ongeluk toch een Diminisher?

In tijden dat iedereen schrijft, praat en denkt over nieuw leiderschap, omgekeerde piramides, het nieuwe werken, generatie Y en meer doen met minder, is er nu een doorbraak die prestatieverbetering vanaf morgen mogelijk maakt: Multipliers. Voor een korte introductie van het gedachtegoed kun je dit f…

huib-broekhuis
BLOGS – 23 september 2013
Maak werk van je talent!

Duurzame inzetbaarheid is blijkbaar ‘hot’. Verschillende ontwikkelingen hebben daaraan bijdragen. Ik noem de vergrijzing, ontgroening en het optrekken van de pensioenleeftijd. Maar ook de noodzaak tot het afbouwen van het aantal medewerkers bij veel organisaties maakt dat dit thema actueel is geword…

Henk Ipenburg
BLOGS – 28 augustus 2013
The day after the training

Medewerkers komen naar onze trainingen. Soms gestuurd, soms volkomen gemotiveerd en vrijwillig. En alles wat daar tussen in zit. Ze hebben te horen gekregen dat ze nog klantgerichter moeten communiceren of dat ze meer moeten gaan verkopen als ze zich maar meer in de klant verdiepen en de “latente be…

margot-grimberg
BLOGS – 22 augustus 2013
Vertrouwen is de basis voor succes

Alles wat we doen en alle verbindingen die we aangaan draaien om vertrouwen. Op persoonlijk vlak: “durf ik een andere uitdaging wel aan?” En op interpersoonlijk vlak: “vertelt die bankier een eerlijk verhaal over mijn hypotheek?” Ook als maatschappij ondervinden we al jaren de gevolgen van weinig ve…

Henk Ipenburg
BLOGS – 19 augustus 2013
Arme Pia

Tegenwoordig hoor je steeds meer over de Return On Investment na een training. Oftewel een training moet nut, noodzaak en een opbrengst hebben. Maar hoe vaak komt het nog voor dat het onderstaande aan de orde is? Laten we eens kijken naar het relaas van een medewerker die op z’n zachts gezegd niet e…

BLOGS – 22 juli 2013
Een meer van energie

Afgelopen weken sprak ik met meerdere relaties bij een grote financiële dienstverlener. Deze klant heeft een klantenprogramma aangekondigd welke behoorlijke impact heeft op de organisatie en de medewerkers. Door efficiencyslagen worden afdelingen opgeheven, heringericht of krijgen medewerkers andere…

huib-broekhuis
BLOGS – 24 juni 2013
LEAN echt laten werken

De laatste jaren lijkt er in iedere organisatie een of andere vorm van LEAN implementatie te zijn. LEAN klinkt dan al snel als Lean & Mean en wordt gemakkelijk geassocieerd met reorganisaties, inkrimpen en snoeien. En dat is jammer. Maar ook begrijpelijk. Want maar al te vaak wordt het vooral al…

BLOGS – 10 juni 2013
De zin (of zen) van de salesmeeting

Hoeveel organisaties starten de week niet met een salesmeeting op maandagochtend? Een vaste agenda rondom pijplijnmanagement, accountability, margesheets en performance. Sommige organisaties voegen naast deze ‘blauwe’ kant ook nog het onderdeel ‘best/worst practices’ toe. Wat ging goed en wat kan be…

Henk Ipenburg
BLOGS – 6 mei 2013
Zijn mensen in een testje te vangen?

Laatst  weer eens een boek gelezen, een feestje van herkenning! “Bullshitmanagement” heet het, van Jos Verveen. Het volgende citaat geeft precies aan waar het over gaat: “Van het aannemen van nieuwe mensen hebben veel organisatie een bijna militaristische operatie gemaakt met functieanalyses, profie…

andre-prins
BLOGS – 1 mei 2013
High impact learning

Met weinig middelen toch topsport kunnen bedrijven? We merken het overal: er wordt minder geïnvesteerd in opleiden. Terwijl vakbekwaamheid en professionaliteit in een sterk concurrerend speelveld steeds belangrijker worden. Hoe kun je dan zorgen dat jouw medewerkers de beste service leveren of voor…

Henk Ipenburg
BLOGS – 24 april 2013
Gevonden! Klantgerichte adviseurs

Een vak leren doe je niet zomaar. Dat kost tijd, inzet, energie en motivatie. Wanneer je kiest voor het vak klantadviseur bij een bank heb je naast alle inhoudelijke kennis van de producten, systemen en processen te maken met je eigen vaardigheden. Kun je bijvoorbeeld de juiste en logische vragen st…

andre-prins
BLOGS – 22 april 2013
Talent en leiderschap ontwikkelen – Onzin?

De werkelijkheid is complexer En dan nu de praktijk! Onlangs verscheen op www.managersonline.nl een artikel met de interessante titel ‘Talent en leiderschap ontwikkelen? Onzin!’. Het stelt onder andere dat uit onderzoek blijkt dat 68% van de Nederlandse managers een demotiverend werkklimaat creëert…

huib-broekhuis
BLOGS – 3 april 2013
Permanente educatie – verantwoordelijkheid bij de mensen zelf

Trainingen worden nog vaak gezien als kosten. Begrijpelijk in deze tijd waar de vraag naar de zin en onzin ervan terecht wordt gesteld. Aan trainingen kleven namelijk een aantal bezwaren: Het vindt vaak plaats in groepen, one size fits all. Mensen zijn individuen met verschillende behoeften. Het zij…

Henk Ipenburg
BLOGS – 5 maart 2013
Hoe koppeling met de praktijk leidt tot effectieve coaching

Een van onze grotere klanten heeft een afdeling  genaamd “Client Support “. Momenteel werk ik intensief samen met de mensen van deze afdeling. Deze medewerkers krijgen klanten (voornamelijk bedrijven) aan de lijn die problemen hebben met alles wat met (internet)bankieren te maken heeft. Soms bellen…

margot-grimberg
BLOGS – 20 december 2012
Van talent naar high performer

We horen en lezen het overal: in de nabije toekomst wordt talent schaars. Wil je als land, bedrijf, topsporter et cetera het verschil maken, dan moet je meedoen aan de ‘war of talent’. Dan is het zaak een omgeving te creëren waarin uitmuntende prestaties worden geleverd. Want talent alleen is niet g…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 18 december 2012
Beyond 70-20-10. Eigenaarschap onder de aandacht!

In de L&D wereld is 70-20-10 een alom bekend denkkader. Vaak wordt het toegeschreven aan McCall, Lombardo en Eichinger van het Centre for Creative Leadership. In de jaren 80 maken zij uit onderzoek naar leiderschapsontwikkeling op dat leren: Voor circa 70% informeel plaats vindt door on-the-job…

Maarten Tigchelaar
BLOGS – 14 december 2012
ROI bepalen op Learning & Development, is dat mogelijk?

In tijden van recessie schrappen veel organisaties als eerste de budgetten voor learning en development. Waarom? Waarschijnlijk omdat budgethouders (vaak directieleden) denken dat dit niet direct bijdraagt aan het (financiële) succes van een organisatie. Maar is dat eigenlijk wel zo? Of wordt dat ge…

huib-broekhuis
BLOGS – 18 september 2012
Purpose als nieuwe definitie van succes

Bedrijven die in de toekomst succesvol willen zijn, oriënteren zich op een nieuwe definitie van succes. Want wat betekent dat eigenlijk, ‘succes’? De Van Dale geeft de volgende definitie: suc·ces [sukses] (het; o; meervoud: successen)  1) goede uitslag; geluk 2) bijval Een goede uitslag. En geluk. N…

huib-broekhuis
BLOGS – 1 september 2012
De toekomst van de trainer

De vraag of de trainer in zijn klassieke vorm nog bestaansrecht heeft, nu en in de toekomst, borrelt op verschillende plekken online, maar ook tijdens onze klantgesprekken steeds vaker op. Thema’s als ‘het nieuwe leren’, krappere opleidingsbudgetten en generatieleren voeden deze discussie. Volgens m…