Het succesvolle Talent Program van NIBC geeft de talenten een vliegende start en een zachte landing
Van analisten klasje naar Talent Program
Talentontwikkeling binnen NIBC is al zeker 20 jaar een prioriteit, maar heeft de afgelopen jaren grote veranderingen doorgemaakt. Waar vroeger vooral de nadruk lag op technische skills, is drie jaar geleden tijdens het re-design traject de focus verschoven naar soft skills. “Vroeger waren het met name mensen vanuit onze corporate bank die deelnamen aan het Talent Program, maar nu is het heel erg verspreid. Mensen van bijvoorbeeld IT, van finance, van compliance – en allemaal starters”. De insteek toen lag dan ook vooral op de technische inhoud. Nu spelen soft skills de hoofdrol. “Er zijn zoveel dingen die van de talenten, buiten hun inhoudelijke technische kennis, hele goede medewerkers maken en hen echt helpen vooruit te komen. Door zichzelf beter te leren kennen en anderen beter te leren begrijpen. Dingen waar je heel veel aan hebt tijdens de samenwerking. Dat is echt heel belangrijk”.
Een deel van het Talent Program is nu gericht op de leerbehoeften die te maken hebben met de startersfase waarin deze groep zit. De onderwerpen die voor hen allemaal van toepassing zijn komen tijdens de plenaire trainingssessies – met de volledige groep talenten – aan bod. Daarnaast hebben de talenten ook coaching in kleine groepen, één-op-één coaching en de mogelijkheid om trainingen te volgen die aansluiten bij hun technische skills. “Omdat de talenten uit verschillende werkvelden komen is het niet logisch hen dezelfde technische training aan te bieden zoals we voorheen deden. Het Talent Program is dus meer facultatief geworden. We faciliteren het aanbod, maar ze mogen zelf kiezen wat daarin bij hen past. De soft skills doorlopen ze gezamenlijk voor een vliegende start van hun carrière”. VDS is de partij die hier aan bijdraagt.
Schakelen naar online
Afgelopen jaar werd er veel flexibiliteit van iedereen gevraagd. Vanaf maart, toen het programma van de nieuwe lichting talenten net twee maanden van start was, is snel geschakeld om het programma vanuit huis toch draaiende te houden. Het online leren wordt zo interessant mogelijk gemaakt en is, in plaats van een 2-daagse, verdeeld over verschillende dagdelen. In de zomer waren de omstandigheden iets beter en kon er op 1,5 meter afstand nog wel iets op locatie plaatsvinden. Ellen is gelukkig heel positief over hoe het online programma ervaren wordt. “De geluiden na de online sessies zijn eigenlijk net zo enthousiast als die van de sessies op locatie. En er zijn ook nieuwe dingen te leren van het online werken, daar maken we gebruik van. Het is wel jammer dat we geen borrel kunnen doen erna”.
Het succes van de deels online variant is volgens Ellen het resultaat van goed teamwork. “Het is ook echt mede te danken aan de goede voorbereiding vanuit VDS en de enthousiaste coaches. Iedereen heeft zich natuurlijk moeten aanpassen, niet alleen onze talenten. Dat schakelen ging gewoon hartstikke goed. Als mensen optimistisch blijven en vooral denken in kansen en met energie, dan kun je nog steeds hele mooie dingen neerzetten”.