BLOG – Margot Grimberg

De kracht van positief denken

Deze week heb ik de training Mentale kracht afgerond. Ik volgde deze samen met een aantal collega’s. Precies op het juiste moment. Want wat worden we uitgedaagd op onze mentale vermogens! Het ontwikkelen van je Mentale Kracht is in een tijd als deze, nog belangrijker. Na een kleine onderdompeling in even helemaal niets doen, begon deze week weer met enorme twijfel en onrust. Terwijl we het voor de kerst juist allemaal goed voor elkaar hadden. Oké, thuiswerken was de norm, maar daar was ik wel aan gewend inmiddels. Eigenlijk best ok. En de kids, die waren onder de pannen.

Maar behoud je de kracht van positief denken? Hoe ga ik er in hemelsnaam voor zorgen dat mijn man en ik de kinderen de aandacht geven die ze nodig hebben, terwijl we ook genoeg te doen hebben op werkgebied. Allemaal super leuke dingen trouwens, die ook nog eens voldoening geven. En dus mega belangrijk zijn voor ons als professional, naast onze rol als ouder en verzorger.

Mentale Kracht ontwikkelen

In de training hebben we stilgestaan bij diverse technieken om in regie te zijn van gedachten, gevoelens en gedrag. Van groot belang om topprestaties te kunnen leveren, en de kracht van positief denken te behouden. En mind you, die spelen iedere dag en gelden voor iedereen. Weliswaar in een andere context, en soms met een andere relevantie. Want het scheelt nogal of je nu werkt als IC-verpleegkundige en er mensenlevens afhankelijk zijn van jouw handelen of dat je, zoals ik, organisaties helpt bij de ontwikkeling van hun mensen. Feit is wel dat we allemaal wíllen presteren om van waarde te kunnen zijn.

Dat dit voor sommige mensen nu minder gemakkelijk is omdat ze niet kunnen werken, is verdrietig. Ik denk dan aan kappers, barpersoneel of sportschoolinstructeurs. Ik troost me dan met de gedachte dat ik blij mag zijn dat ik iedere dag uitgedaagd word. Op meerdere fronten, dat is dan even lastig, maar daarmee wordt mijn mentale kracht dan ook goed op de proef gesteld. Alleen maar goed voor de mentale training.

De Kracht van positief denken: mentale krachtStart iedere dag met een positieve gedachte

Wat ik mezelf voorneem? Iedere dag met een positieve gedachte starten (‘ik ga twee dingen in ieder geval doen vandaag: mijn kinderen 2 uur vol aandacht lesgeven en een gaaf voorstel voor de klant schrijven, Yes, I can’). Deze gedachte omzetten naar een positief gevoel door bijvoorbeeld een visualisatie of de gedachte ‘in te ademen’. En op het moment dat ik een challenge ervaar, omdat er bijvoorbeeld spoedissues komen van werk terwijl ik net de juf ben, te rade ga bij mijn gevoel. ‘Wat voel ik en wil ik mij zo voelen?’ Ik heb geleerd om dan mijn spanning te reguleren door een ademhalingsoefening (de befaamde Heartmath® techniek) te doen. Om zo weer terug naar het positieve gevoel te gaan. Dit ga ik maar eens doen. Ik kan dan altijd terugvallen op het oproepen van het gevoel van dankbaarheid. Gelukkig is er, in mijn geval, genoeg om dankbaar voor te zijn. Probeer het eens, het is niet altijd makkelijk, maar het zal je vast goed doen!

Mentaal topfit worden is een garantie voor betere prestaties in je werk en leven

In welke situatie je je nu ook bevindt, het goede nieuwe is: er is een manier om mentaal topfit te worden! Wil je even sparren over de mogelijkheden? Bel dan eens vrijblijvend met Margot. Ben je op zoek naar een team oplossing? Bekijk ons online programma Mentale Kracht. Wil je meer informatie over mentale kracht, en wil je kennis maken met de 6 essentiële tools die je kunt inzetten om mentaal weerbaar te zijn? Wellicht past het volgen van ons webinar dan goed bij je. Doe wat werkt voor jou. Een ding weten we zeker: jezelf mentaal sterker maken is een garantie voor betere prestaties in je werk en je leven.

15 januari 2021
Meer informatie over dit onderwerp? Neem contact op met:
margot-grimberg
Margot Grimberg
06 46 63 20 62