Functioneel leiderschap incompany programma

Functioneel Leiderschap

Functionele leiders hebben geen formele titel of hiërarchische macht, maar zijn verantwoordelijk voor het sturen van een team en behalen van resultaten. Dit creëert specifieke uitdagingen: ze moeten motiveren en begeleiden zonder formele autoriteit en combineren leiderschap met operationele taken. Omdat functioneel leiderschap fundamenteel anders is dan traditioneel leiderschap, vraagt dit om een uniek programma: functioneel leiderschap training.

De functioneel leiderschap training is:

✓ Hands-on
✓ Speciaal voor leidinggevenden zonder formele titel
✓ Ontworpen om te leren van én met collega’s
✓ Altijd vanuit het standpunt ‘Iedereen is een leider’

Doel van programma

Functionele leiders moeten invloed uitoefenen, moeilijke gesprekken voeren en hun rol binnen de teamdynamiek vinden. Dit kan leiden tot verwarring en frustratie, vooral omdat ze vaak niet dezelfde ondersteuning en ontwikkelingsmogelijkheden krijgen als formele leiders.

Ons programma biedt functionele leiders de tools en begeleiding om deze uitdagingen effectief aan te pakken. Ze leren hun invloed te vergroten zonder formele macht, hun rol effectief te vervullen, en een echt verschil te maken binnen hun team en de organisatie.

In deze training leren we:

Effectief leidinggeven zonder formele titel of hiërarchische macht.
Praktische strategieën om invloed uit te oefenen en je team te motiveren.
Technieken voor het herkennen en aanpakken van uitdagingen in teamdynamiek.
Vaardigheden om verantwoordelijkheid te nemen en besluitvaardig op te treden.
Hoe je een brug kunt slaan tussen de verwachtingen van je team en het management.

Doelgroep

Dit programma is bedoeld voor medewerkers die een functionele leiderschapsrol vervullen zonder een formele leidinggevende titel.

Denk hierbij aan:

Senior medewerkers
Coordinatoren
Professionals die in de praktijk teams aansturen en begeleiden
Niet-hiërarchisch leidinggevende

Programma in 4 stappen

Het programma biedt een combinatie van interactieve sessies, praktijkgerichte oefeningen, en persoonlijke begeleiding.

Onboarding@2x

Onboarding

Zelf@2x

Persoonlijk Leiderschap

Team@2x

Leidinggeven in de praktijk

Off boarding@2x

Offboarding

Kick-off

We starten het programma met een sessie voor deelnemers en leidinggevenden. Hierin leggen we de opbouw en het belang van het programma uit (directie, HR).
Aan de hand van een herkenbare situatie prikkelen we deelnemers om na te denken over hun leerdoelen. Vervolgens maken we goede afspraken met elkaar over rollen, verwachtingen en de onderlinge samenwerking. Hiermee geven we het programma direct een boost en een vliegende start.

Check-in

De check-in is een eerste oefening in verantwoordelijkheid en eigen regie, waarbij de deelnemer samen met de trainer leerdoelen opstelt en vastlegt in het logboek. Deze vragenlijst stuurt VDS na de kick-off naar de deelnemers waarin zij reflecteren op hun rol binnen het team als functioneel leidinggevende.
In deze persoonlijke check-in bespreekt de trainer de vragenlijst en de leerdoelen van de deelnemer met elkaar. Tijdens het traject wordt regelmatig gerefereerd aan deze leerdoelen en hun voortgang.

Module 1: Leidinggeven aan jezelf

In de eerste training(smodule) staat persoonlijk leiderschap centraal. We werken aan het zelfbewustzijn het eigenaarschap, de mindset en de persoonlijke effectiviteit van de deelnemers.
Voorafgaand sturen we hen ene voorbereidende opdracht zodat zij met de juiste focus aan de training beginnen. Aan het einde van de training formuleren zij een praktijkopdracht. In deze opdracht dagen ze zichzelf uit om de inzichten uit de training in de praktijk te brengen. Meer hierover in punt 4: de praktijkuitdaging.

Module 2: Leidinggeven in de praktijk

Deze module staat in het teken van leidinggeven in de praktijk. De deelnemers oefenen eigen praktijkcases in interactie met een trainingsacteur. Hierdoor leren zij in een veilige omgeving om te experimenteren met nieuwe technieken zoals situationeel leidinggeven en/of beïnvloedings-stijlen. Hierdoor leren zij in een veilige omgeving om te experimenteren met nieuwe technieken zoals situationeel leidinggeven en/of beïnvloeidngsstijlen. De deelnemers leren on hun stijl aan te passen aan de wisselende dynamiek in het leren, om onderstromen te lezen en om positie te kiezen. Kortom: leidinggeven zónder macht; de kern van het programma.

Accountability group

Samen leren stimuleren we ook door tijdens accountability groups samen te reflecteren, ervaring uit te wisselen en elkaar te adviseren over dilemma’s en vraagstukken. De deelnemers ontwikkelen hun probleemoplossend vermogen en versterken daarmee de onderlinge samenwerking. Ook wisselen ze ervaringen uit en reflecteren ze op het toepassen van eerder behandelde modellen. De trainer begeleid het gespreksproces en helpt om de behandelde modellen te relateren aan de casussen.

Praktijkuitdaging

De deelnemers werken zelfstandig aan een praktijkuitdaging, passend bij hun leerdoelen. De deelnemers maken afspraken met een buddy om de voortgang met elkaar te bespreken. Bij de start van de nieuwe module geven zij samen een update. Op deze manier leren de deelnemers samen en continu van en met elkaar (70:20:10 principe)

Check-out

In de check-out halen we de resultaten op. De deelnemers reflecteren op hun progressie en behaalde resultaten. Ze bespreken hun voortgang met hun leidinggevende met behulp van een tweede vragenlijst (T1). De resultaten op groepsniveau geven bovendien een goed beeld van de opbrengst van het programma voor de organisatie.

Resultaten

Bij VDS maken we de investering in functioneel leiderschap écht impactvol met het bewezen ROI-model van Jack Phillips. Tijdens de check-in bepalen we samen met deelnemers en leidinggevenden de leerdoelen.

We richten ons niet alleen op tevredenheid of kennis, maar vooral op gedragsverandering en de impact daarvan op jouw organisatie. Samen stellen we heldere doelen, die gemeten worden met een vragenlijst voorafgaand en na afloop van het functioneel leiderschap training.

Deelnemers krijgen tools voor effectieve communicatie, het voeren van moeilijke gesprekken, en leren hoe ze hun rol met zelfvertrouwen vervullen. Het geleerde is direct toepasbaar in hun dagelijkse werk

Zo krijgen deelnemers:

✓ Duidelijkheid over hun rol en de mate van macht die zij hebben.
✓ Tools en technieken voor effectieve communicatie en het voeren van moeilijke gesprekken.
✓ Zelfvertrouwen krijgen om zonder formele macht positie te kiezen in teamdynamiek.
✓ Oefening in realistische scenario’s om vaardigheden direct toe te passen.
✓ Ondersteuning van ervaren trainers om met specifieke casussen om te gaan.

Wat zeggen klanten

UMC Utrecht functioneel leiderschap training

“Mensen hebben er echt behoefte aan geholpen te worden met hun leervraag, vooral in deze positie”

Samen met het UMC Utrecht hebben we deze training al meerdere keren succesvol uitgevoerd. De L&D specialist en onze project manager vertellen meer over hoe zo’n programma tot stand komt, en de ervaringen van de deelnemers.

Enthousiast geworden?

Neem contact met ons op over het opzetten van een functioneel leiderschap programma, en geef ondersteuning aan leiders zonder formele macht in jouw organisatie! Neem contact op.

Meer over dit onderwerp