
10 belangrijke elementen voor een verbindend gesprek
Blog – Madeleine Blok – 1 juni 2020
Als leidinggevende sta je stil bij de talenten van je mensen en hoe deze talenten te erkennen en optimaal te benutten. Dat het traditionele – jaarlijkse of tweejaarlijkse – performance gesprek, gericht op het evalueren en beoordelen van prestaties, niet meer voldoet, is inmiddels al tot de meeste leiders doorgedrongen.
Want als iemand zijn werk goed verricht, wil niet zeggen dat hij of zij ook echt maximaal werkgeluk ervaart. Leiders kiezen er steeds meer voor om simpelweg terug te gaan naar de bedoeling: terug naar de open en informele gesprekken, weg van de onnodige systemen of procedures.
10 elementen voor een écht verbindend gesprek
Tuurlijk is het niet voor iedereen gemakkelijk om persoonlijke vragen te stellen als ze dit van nature niet gewend zijn, maar oprechte aandacht is essentieel. Mensen prikken er snel genoeg doorheen als interesse geveinsd wordt. Onderstaande TeDx-talkvideo van Celeste Headlee biedt 10 elementen voor een écht verbindend gesprek. Het toepassen van deze 10 elementen leidt tot gesprekken die echt motiveren, betekenis hebben en impact hebben. Bij sommige leidinggevenden gaat dit vanzelf en sommige hebben daar meer hulp bij nodig.
En hoe je het ook wendt of keert, ik ben van mening dat het startpunt voor een verbindend gesprek bij de leidinggevende ligt.
Het is aan de leidinggevenden om duidelijk te maken en te laten voelen dat zij ook daadwerkelijk de intentie hebben om samen met hun mensen de zoektocht naar onbewuste talenten/kwaliteiten aan te gaan en daarmee onbenut potentieel te activeren. Het afvinken van een KPI –en gedragslijstje voldoet niet meer, leidinggevenden moeten echt gaan opstaan als coach.
Veel succes
Madeleine Blok
Updates over dit thema ontvangen?
Als je graag op de hoogte blijft van laatste inzichten, tips en ervaringen laat het ons dan weten. Dan ontvang je die voortaan rechtstreeks in je inbox!

10 BELANGRIJKE ELEMENTEN VOOR EEN VERBINDEND GESPREK
Blog – Madeleine Blok – 1 juni 2020
Als leidinggevende sta je stil bij de talenten van je mensen en hoe deze talenten te erkennen en optimaal te benutten. Dat het traditionele – jaarlijkse of tweejaarlijkse – performance gesprek, gericht op het evalueren en beoordelen van prestaties, niet meer voldoet, is inmiddels al tot de meeste leiders doorgedrongen.
Want als iemand zijn werk goed verricht, wil niet zeggen dat hij of zij ook echt maximaal werkgeluk ervaart. Leiders kiezen er steeds meer voor om simpelweg terug te gaan naar de bedoeling: terug naar de open en informele gesprekken, weg van de onnodige systemen of procedures.
10 elementen voor een écht verbindend gesprek
Tuurlijk is het niet voor iedereen gemakkelijk om persoonlijke vragen te stellen als ze dit van nature niet gewend zijn, maar oprechte aandacht is essentieel. Mensen prikken er snel genoeg doorheen als interesse geveinsd wordt. Onderstaande TeDx-talkvideo van Celeste Headlee biedt 10 elementen voor een écht verbindend gesprek. Het toepassen van deze 10 elementen leidt tot gesprekken die echt motiveren, betekenis hebben en impact hebben. Bij sommige leidinggevenden gaat dit vanzelf en sommige hebben daar meer hulp bij nodig.
En hoe je het ook wendt of keert, ik ben van mening dat het startpunt voor een verbindend gesprek bij de leidinggevende ligt.
Het is aan de leidinggevenden om duidelijk te maken en te laten voelen dat zij ook daadwerkelijk de intentie hebben om samen met hun mensen de zoektocht naar onbewuste talenten/kwaliteiten aan te gaan en daarmee onbenut potentieel te activeren. Het afvinken van een KPI –en gedragslijstje voldoet niet meer, leidinggevenden moeten echt gaan opstaan als coach.
Veel succes
Madeleine Blok
Updates over dit thema ontvangen?
Als je graag op de hoogte blijft van laatste inzichten, tips en ervaringen laat het ons dan weten. Dan ontvang je die voortaan rechtstreeks in je inbox!