‘Collega’s weten elkaar weer te vinden.’
‘Help ons onze medewerkers beter te leren omgaan met feedback’, zo luidde de vraag van het pensioenbedrijf van a.s.r. aan VDS Training Consultants. Het resultaat was een interactieve feedbacksessie, gekoppeld aan een spel. Alle 250 medewerkers namen hier tijdens één middag aan deel. ‘Mede dankzij de spelvorm was het een groot succes’, aldus manager commercieel relatiebeheer Debbie Brouwer.
Als financiële dienstverlener heeft ook a.s.r. te maken met grote maatschappelijke veranderingen die vragen om flexibiliteit van de organisatie. Leiderschap maakt daar een belangrijk onderdeel vanuit. ‘We zijn begin dit jaar gestart met het programma “De Uitdaging” waarin leiderschap in uitdagende tijden centraal staat. Een van de doelstellingen uit dit programma is dat alle medewerkers leiderschap nemen over zichzelf’, vertelt Debbie. ‘Dat betekent bijvoorbeeld dat ze zelf aan het stuur zitten van hun loopbaan en van hun werk. En dus is het belangrijk om de dialoog aan te gaan met managers en collega’s. Alleen dan kun je van elkaar leren.’
Ontsnappen uit de ‘feedbackbox’
Niet iedereen vindt het echter even makkelijk om feedback te geven en te krijgen. Debbie: ‘Daarom leek het ons zinvol om op een speelse en laagdrempelige manier het onderwerp nieuw leven in te blazen. VDS heeft ons daar heel goed bij geholpen.’
In één middag kregen alle 250 medewerkers van het pensioenbedrijf de kans om met het onderwerp feedback aan de slag te gaan. Debbie: ‘Acteurs en VDS-medewerkers speelden situaties na op het podium, maar ook de leden van ons management team deelden met ons hun persoonlijke lessen op het gebied van feedback. Het spelelement deze middag werd ingevuld met de “feedbackbox”. De box is een spel gebaseerd op het principe van een escaperoom: teambuilding en samenwerking staan centraal om in beperkte tijd samen allerlei vragen en opdrachten op te lossen om tot een goed resultaat te komen. Na afloop van het spel is in dezelfde groepen– begeleid door facilitators – geoefend met feedback geven en ontvangen. Met name het spel viel goed in de smaak. Iedereen had er plezier in en er was veel energie. Zodoende werd het leren ook leuk.’
Waardevolle bijvangst
De feedbacksessies namen slechts een middag in beslag. ‘Dat maakt het behapbaar voor iedereen’, zegt Debbie. ‘Het onderwerp “feedback” is nu met veel enthousiasme weer op ieders agenda gekomen. Juist omdat álle medewerkers meededen aan de sessies, namen ze de lessen ook mee naar de praktijk. Nu is het zaak om het onderwerp levend te houden in de organisatie.’
Hoewel de primaire insteek van de dag een hernieuwde kennismaking met het onderwerp feedback was, was er ook sprake van een waardevolle ‘bijvangst’. Debbie: ‘Iedereen was aanwezig en we hebben bewust teams samengesteld met collega’s van verschillende afdelingen. Zo leerden ze elkaar beter kennen. Het onderlinge vertrouwen was hierdoor die middag flink gegroeid, waardoor men elkaar sindsdien makkelijker opzoekt. Ook dat is pure winst.’
Debbie Brouwer houdt zich als manager commercieel relatiebeheer bij a.s.r. onder andere bezig met het programma “De Uitdaging”. Hierin staat leiderschap in uitdagende tijden centraal, en gaan medewerkers aan de slag met het thema 'leiderschap nemen over jezelf'.