BLOG – Rani Zuijdervliet

Wat een trainee nodig heeft is niet altijd hetzelfde als wat hij wil!

‘Ik ben met name opzoek naar hard skills.’

‘Ik wil me eerst focussen op het vergroten van mijn kennis.’

‘Ik wil graag meelopen en zo veel mogelijk afwisseling.’

‘Ik wil snel doorgroeien.’

‘Over 1 jaar wil ik daar staan!’

Zomaar wat uitspraken van trainees die vaker terugkomen in de traineeships die ik voor VDS mag begeleiden. Trainees kunnen niet wachten om hun kennis en kunde in de praktijk te brengen en hun vak te leren. Ze willen zo snel mogelijk, zo veel mogelijk meters maken! Is dat nou zo anders dan vroeger? Ja en nee. Jonge mensen hebben meer ‘sturm und drang’ dan oudere generaties. Dat is altijd zo geweest. Tegelijkertijd is er ook iets veranderd.

Bol.com maatschappij

De hoeveelheid informatie en prikkels die in snel tempo op ons afkomen is enorm toe genomen. Evenals onze ‘need for speed’. We leven in een Bol.com en Netflix maatschappij: ‘Voor 12 uur besteld, vanavond nog in huis!’ en ‘Vanaf vandaag seizoen 1 beschikbaar’. We zijn gewend om te krijgen wat we willen, wanneer we het willen. Dat is een enorme verandering ten opzichte van de tijd dat we maar 3 zenders hadden op TV die pas vanaf 18.00 programma’s uitzonden en we een brief moesten schrijven in plaats van een e-mail.

Stilstand is achteruitgang!

Voor trainees leidt dit tot het gevoel dat een loopbaan een constante sprint is. ‘Ik moet mijn vak snel onder de knie hebben!’, ‘Ik moet net zo snel succesvol zijn als mijn vrienden.’ en ‘Ik moet binnen één jaar promotie maken.’.

Stilstand is achteruitgang! Natuurlijk is het fijn als je trainees snel autonoom werken en/of doorgroeien binnen de organisatie. Je investeert ten slotte veel in je trainees en wilt dit ook terug zien in je ROI. Helaas zit er ook een nadeel aan de constante drang naar snelheid. In hun haast om hun vak te leren en zich te bewijzen, vergeten ze nog weleens om stil te staan bij belangrijke vragen als ‘Wat gaat er al goed en wat heb ik nodig?’, ‘Wat heb ik te ontwikkelen?’ en ‘Hoe gaat het met me?’. Dit verklaart mede waarom jaarlijks 100.000 starters met een burn-out* op de bank zitten.

Wat heeft dit dan te maken met ons traineeship?

De drang naar snelheid en doen i.p.v. stilstaan en reflecteren, zien wij terug bij de trainees die wij mogen begeleiden. Ook in het traineeship willen trainees hard skills leren, gaming, afwisseling, beweging en dynamiek. Ze willen snelle vooruitgang, korte programma’s en praktische handvatten. Het is dan ook waardevol om bij het inrichten van je traineeship rekening te houden met de behoeften van je doelgroep.

‘Meet them were they are’ is ons motto. Bij VDS doen we dit onder andere door outdoor activiteiten, projecten te introduceren, gaming, boksclinics, oefenen en werken met acteurs en het creëren van afwisseling en actie. En niet onbelangrijk: door trainees te betrekken bij het vormgeven van het traineeship.

Stilstand is vooruitgang

Het is verleidelijk om je traineeship te ontwikkelen enkel op basis van wat de trainees willen. Hoge evaluaties gegarandeerd! Tegelijkertijd zien wij onze rol als VDS ook als vertrager, schuurpapier, spiegel en tandarts. Het moet volgens ons ook wel een beetje ‘schuren’ in een traineeship. Soms doet leren en ontwikkelen even pijn. We houden trainees een spiegel voor om hun persoonlijk leiderschap te stimuleren. We vertragen, kijken terug i.p.v. vooruit en dagen trainees uit om stil te staan. We dagen trainees uit om zichzelf óók de lastige vragen te stellen, om te durven denken in termen van vraagtekens i.p.v. uitroeptekens.

De waarheid ligt in het midden

Wat trainees willen staat niet altijd gelijk aan wat ze nodig hebben. Met andere woorden; een goed traineeship gaat volgens ons onder andere om een balans tussen uitnodigen tot stappen zetten en bewust stilstaan. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een talentprogramma? Wij helpen je graag verder!

*Bron: Hoe overleef ik mijn eerste baan? pagina 85.

18 februari 2021
Meer informatie over dit onderwerp? Neem contact op met:
Rani Zuijdervliet | VDS 254x254
Rani Zuijdervliet
085 - 004 38 94