Carolien Abrahamse, manager Learning & Development PwC: ‘Feedback helpt ons onze missie waar te maken’ 

Medewerkers van het internationale accountants- en advieskantoor PwC hebben samen vijf kernwaarden opgesteld. Een daarvan is meer en beter samenwerken. Een belangrijk onderdeel hierbinnen is het geven en krijgen van feedback. Maar, hoe doe je dat op constructieve wijze? PwC en VDS gingen aan de slag met feedbacksessies, afgestemd op de specifieke behoeften van verschillende teams.

PwC heeft een missie, ook wel purpose genoemd: bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en helpen bij het oplossen van belangrijke problemen. ’Dat is de toetssteen voor de dingen die we doen of willen gaan doen. Vijf kernwaarden helpen ons hierbij. Een daarvan is samenwerken, en feedback speelt hierin een belangrijke rol. Daarom hebben we in samenwerking met VDS zes sessies georganiseerd voor zo’n honderd collega’s van verschillende business units’, vertelt Carolien Abrahamse, Learning & Development manager bij PwC.

Leren op de werkvloer

Op basis van uitkomsten van verschillende medewerkers -tevredenheidsonderzoeken, klopte PwC met twee doelen aan bij VDS: medewerkers herinneren aan het belang van feedback geven en krijgen. En handvatten bieden om een goed feedbackgesprek te kunnen voeren. Carolien: ‘Tien procent van wat medewerkers leren, vindt plaats in formele trainingen, twintig procent tijdens interactie met anderen en zeventig procent op de werkvloer. Dat maakt het zo essentieel dat collega’s elkaar feedback geven. Zo horen ze wat ze goed doen en wat beter kan. Dat werkt motiverend.’ Toch is omgaan met feedback niet voor iedereen even makkelijk. De workshops gingen daarom naast de twee gestelde doelen, ook in op het feit dat feedback a two-way conversation is.

Twee vliegen in een klap

De workshops vonden plaats op verzoek van business units en werden afgestemd op de specifieke behoeften van die teams. ‘Hierdoor varieerden de workshops van twee uur tot een dag. Dat was voldoende om de “Feedbackknop” weer aan te zetten. Teamleden volgden de workshop samen. Zo sla je twee vliegen in een klap: mensen leren effectief feedback geven en ontvangen, en passen dit direct toe op echte situaties’, aldus Carolien.

Speldenprikje

De reacties op de feedbacksessies waren positief. Carolien: ‘Mede dankzij de professionele en inspirerende inzet van VDS. Collega’s waren blij verrast dat feedback vooral tot een positief gesprek leidt. Over het algemeen associëren mensen feedback toch met negatieve kritiek. Dat is het bij voorkeur dus niet. Ook vonden collega’s het fijn om opnieuw herinnerd te worden aan het belang van feedback. Natuurlijk weten ze dat al, maar zo’n workshop drukt je toch weer opnieuw met je neus op de feiten. Grote kans dat we over een tijd weer een reminder, een speldenprikje als het ware, moeten organiseren. Zo werkt dat nu eenmaal. En dat is ook prima: een opfriscursus houdt je scherp.

Vds referentie pwc feedback workshops coverDownload volledig PDF-artikel hier

Carolien Abrahamse is Manager Learning & Development PwC. PwC heeft een missie, ook wel purpose genoemd: bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en helpen bij het oplossen van belangrijke problemen. Dat is volgens Carolien de toetssteen voor de dingen die we doen of willen gaan doen.

 

Wat leuk dat je interesse hebt in VDS!

---

Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws, inspiratie en onderzoeken?

---

Laat dan even je gegevens achter.

Fijn dat je je hebt ingeschreven!