4 TIPS VOOR MEER
ENERGIE EN BALANS

Blog – Marjon Krouwels – 4 mei 2020

Je had controle. Je maakte plannen. Je had overzicht. Je wist wat je moest doen. Nu niet meer. Of het nou komt door de spanning van je vitale beroep, het thuisonderwijs aan je kinderen, het bevreemdende gevoel dat hoort bij het contact op anderhalve meter of de leegte van je isolatie. Het is afzien voor iedereen. Het goede nieuws: er is hoop op verbetering. In deze blog vind je vier praktische tips die helpen om deze gekke tijd enigszins ongeschonden door te komen.

Je hoofd is geen agenda

Tip 1: Schrijf al je taken op in je agenda of telefoon. Dit leidt tot meer rust en overzicht. Waarom? Het bijhouden en herinneren van al je onvoltooide taken en beloftes kost veel energie en geeft een gevoel van ontevredenheid en onrust. Ons brein is namelijk zo ingenieus dat het alles onthoudt wat je jezelf of een ander hebt beloofd. Je brein herinnert je hieraan op de meest onhandige momenten. Wanneer je een taak opschrijft zijn we geneigd de hele actie te noteren. Stel je wil je verhuizing regelen. Grote kans dat je het volgende opschrijft: ‘maandag 1 mei – verhuizing regelen’. Dit maakt de actie heel groot. Waar begin je? Help. Schrijf daarom alleen de éérste actie op. Zoals: ‘maandag 1 mei – Verhuisbedrijf zoeken’. Hier word je brein rustig van en vergroot de kans dat je je taak uitvoert.

Zijn je verwachtingen reëel?

Tip 2: Wees mild naar jezelf. Ondanks de veranderde omstandigheden verwachten we van onszelf minimaal dezelfde productiviteit als voorheen. Dit is onhaalbaar. Sterker nog, het is al heel knap als je het redt om 4 uur geconcentreerd te werken! Excuus werkgever, maar dat is zo’n beetje de max. Let er verder op hoeveel beloftes je jezelf doet op een dag. Meestal teveel. Probeer dat dus een beetje naar beneden bij te stellen. Dat scheelt een hele hoop energieverlies.

Energiegevers

Tip 3: maak een verlanglijst. Het realiseren van je verlangens zorgt namelijk voor vitaliteit. Waar word je blij van? Wat voedt jou, geeft je energie? Schrijf het op. En belangrijker, voer het uit! Dit geldt voor alle soorten verlangens rondom thema’s werk, wonen, relaties en jijzelf. Of het dus gaat om een avond lekker koken of om het plannen van je verhuizing naar een andere stad. Zolang je er maar echt naar verlangt. Heel veel van onze dromen zijn echt te verwezenlijken!

Houvast geeft energie

Tip 4: zorg voor structuur in je dag. Deze is vooral voor degenen met meer tijd dan ze fijn vinden. Vind een zekere mate van structuur in je dag. Word je er blij van als je ’s ochtends om 7 uur naar buiten gaat om te wandelen of rennen. Doen. Ook na een slapeloze nacht. Zelfs als je wekker gaat en je denkt dat je veel te moe bent om op te staan. Je bent dan weliswaar moe, maar tegelijkertijd vitaal.

Succes!
Marjon Krouwels (Expert op het gebied van Energiemanagement, trainer en coach)

1000x350 webbanner marjon

Over Marjon: Omdat het aantal medewerkers dat met oververmoeidheidsklachten te maken had alsmaar groeide, heeft zij zich verdiept in de complexe wereld van de (werk-) gerelateerde burn-out. De rode draad die door haar werk als trainer en coach loopt, is het hervinden van de moed om de dingen die echt belangrijk zijn ook daadwerkelijk aandacht te geven Dit blijkt een succesvol recept tegen de zo veel voorkomende stress gevoelens.

Sinds 1992 is Marjon actief als trainer in het bedrijfsleven. Vanaf 2000 is zij zich gaan specialiseren in de thema’s Loopbaanbegeleiding en Energiemanagement. Sinds 2005 werkt ze eveneens als coach op deze thema’s. Marjon begeleidt uiteenlopende bedrijven, o.a. met het online programma: Energiemanagement. Meer weten over dit online programma? Lees hier meer.

Updates over dit thema ontvangen?

Als je graag op de hoogte blijft van laatste inzichten, tips en ervaringen laat het ons dan weten. Dan ontvang je die voortaan rechtstreeks in je inbox!

ONLINE PROGRAMMA:
Energiemanagement
Reken af met je opgejaagde gevoel. Het ontevreden gevoel aan het einde van de dag. Leer hoe je jouw dagen weer energie-gevend maakt.

Web header mobiel 780x425px energiemanagement4

4 TIPS VOOR MEER
ENERGIE EN BALANS

Blog – Marjon Krouwels – 4 mei 2020

Je had controle. Je maakte plannen. Je had overzicht. Je wist wat je moest doen. Nu niet meer. Of het nou komt door de spanning van je vitale beroep, het thuisonderwijs aan je kinderen, het bevreemdende gevoel dat hoort bij het contact op anderhalve meter of de leegte van je isolatie. Het is afzien voor iedereen. Het goede nieuws: er is hoop op verbetering. In deze blog vind je vier praktische tips die helpen om deze gekke tijd enigszins ongeschonden door te komen.

Je hoofd is geen agenda

Tip 1: Schrijf al je taken op in je agenda of telefoon. Dit leidt tot meer rust en overzicht. Waarom? Het bijhouden en herinneren van al je onvoltooide taken en beloftes kost veel energie en geeft een gevoel van ontevredenheid en onrust. Ons brein is namelijk zo ingenieus dat het alles onthoudt wat je jezelf of een ander hebt beloofd. Je brein herinnert je hieraan op de meest onhandige momenten. Wanneer je een taak opschrijft zijn we geneigd de hele actie te noteren. Stel je wil je verhuizing regelen. Grote kans dat je het volgende opschrijft: ‘maandag 1 mei – verhuizing regelen’. Dit maakt de actie heel groot. Waar begin je? Help. Schrijf daarom alleen de éérste actie op. Zoals: ‘maandag 1 mei – Verhuisbedrijf zoeken’. Hier word je brein rustig van en vergroot de kans dat je je taak uitvoert.

Zijn je verwachtingen reëel?

Tip 2: Wees mild naar jezelf. Ondanks de veranderde omstandigheden verwachten we van onszelf minimaal dezelfde productiviteit als voorheen. Dit is onhaalbaar. Sterker nog, het is al heel knap als je het redt om 4 uur geconcentreerd te werken! Excuus werkgever, maar dat is zo’n beetje de max. Let er verder op hoeveel beloftes je jezelf doet op een dag. Meestal teveel. Probeer dat dus een beetje naar beneden bij te stellen. Dat scheelt een hele hoop energieverlies.

Energiegevers

Tip 3: maak een verlanglijst. Het realiseren van je verlangens zorgt namelijk voor vitaliteit. Waar word je blij van? Wat voedt jou, geeft je energie? Schrijf het op. En belangrijker, voer het uit! Dit geldt voor alle soorten verlangens rondom thema’s werk, wonen, relaties en jijzelf. Of het dus gaat om een avond lekker koken of om het plannen van je verhuizing naar een andere stad. Zolang je er maar echt naar verlangt. Heel veel van onze dromen zijn echt te verwezenlijken!

Web banner mobiel 400x600 let'slearn1

Houvast geeft energie

Tip 4: zorg voor structuur in je dag. Deze is vooral voor degenen met meer tijd dan ze fijn vinden. Vind een zekere mate van structuur in je dag. Word je er blij van als je ’s ochtends om 7 uur naar buiten gaat om te wandelen of rennen. Doen. Ook na een slapeloze nacht. Zelfs als je wekker gaat en je denkt dat je veel te moe bent om op te staan. Je bent dan weliswaar moe, maar tegelijkertijd vitaal.

Succes!
Marjon Krouwels (Expert op het gebied van Energiemanagement, trainer en coach)

Over Marjon: Omdat het aantal medewerkers dat met oververmoeidheidsklachten te maken had alsmaar groeide, heeft zij zich verdiept in de complexe wereld van de (werk-) gerelateerde burn-out. De rode draad die door haar werk als trainer en coach loopt, is het hervinden van de moed om de dingen die echt belangrijk zijn ook daadwerkelijk aandacht te geven Dit blijkt een succesvol recept tegen de zo veel voorkomende stress gevoelens.

Sinds 1992 is Marjon actief als trainer in het bedrijfsleven. Vanaf 2000 is zij zich gaan specialiseren in de thema’s Loopbaanbegeleiding en Energiemanagement. Sinds 2005 werkt ze eveneens als coach op deze thema’s. Marjon begeleidt uiteenlopende bedrijven, o.a. met het online programma: Energiemanagement. Meer weten over dit online programma? Lees hier meer.

Updates over dit thema ontvangen?

Als je graag op de hoogte blijft van laatste inzichten, tips en ervaringen laat het ons dan weten. Dan ontvang je die voortaan rechtstreeks in je inbox!

ONLINE PROGRAMMA:
Energiemanagement
Reken af met je opgejaagde gevoel. Het ontevreden gevoel aan het einde van de dag. Leer hoe je jouw dagen weer energie-gevend maakt.