NIEUWSBERICHT

De continue performance dialoog: hoe ver ben jij?

Steeds meer organisaties stappen af van de traditionele gesprekkencyclus voor performance management. Het voldoet niet langer aan de wens om medewerkers kort-cyclisch en vanuit zelfregie aan het stuur van hun prestaties en hun ontwikkeling te zetten. De continue performance dialoog, ondersteund door real-time performance en HR analytics, doet zijn intrede. En de verwachtingen zijn hooggespannen. Want brengt deze continue dialoog de gewenste resultaten? Geeft het daadwerkelijk meer eigenaarschap, meer betrokkenheid, meer duidelijkheid, meer wendbaarheid en betere prestaties?

Drie terugkerende thema’s
Op dit moment krijgen we veel vragen over de performance dialoog. En daarin vallen drie terugkerende thema’s op:
(1) écht feedback geven;
(2) on the job coaching op ontwikkeling en resultaat; en
(3) vanuit lef én kwetsbaarheid ‘de robuuste’ of ‘de andere’ dialoog voeren.

Saillant detail is dat deze vragen meestal opkomen in de periodes waar vroeger één van de PM-cyclus gesprekken stond ingepland.

Toeval of niet? Hoe dan ook, je moet toegeven: dát is erg goed ingewerkt en zit diep in ons dna. Het zal dus nog tijd en aandacht vragen om de mindshift te maken naar een continue dialoog vanuit zelfregie.

Weerbarstigheid van de praktijk
In de praktijk zien we veel leidinggevenden, ondanks hun vaak grote welwillendheid, dan ook nog moeite hebben met deze nieuwe vorm van afstemming met medewerkers. Het vraagt om denken en handelen vanuit partnerschap. En daarvoor is het nodig dat er in de basis verantwoordelijkheid, verbinding en vertrouwen aanwezig is vanuit de rol die eenieder speelt in deze relatie. Daar bovenop is het nodig dat tijd, aandacht en activiteiten anders worden geprioriteerd zodat de dialoog ook daadwerkelijk het continue karakter krijgt.

10 elementen voor een goede dialoog
In het verleden hebben vele collega’s hun ervaringen uit de praktijk beschreven in blogs over performance management. En nu ik ze zo terug lees, valt me meteen op hoe snel de ontwikkelingen zich momenteel opvolgen. Toch wil ik jullie deze inspiratievideo van Celeste Headlee niet onthouden. Zij legt mooi een tiental elementen uit die de basis zijn voor een goede dialoog.

Anders werken betekent andere oplossingen
VDS heeft in de afgelopen jaren haar dienst op performance management ook sterk zien veranderen. Nog geen drie jaar geleden was dat veelal power workshops performance management ter voorbereiding op een gesprek. Tegenwoordig is het een grote diversiteit aan diensten.

Wij zijn al lang niet meer pur sang het trainingsbureau van een paar jaar geleden, maar veel meer het incompany HRD adviesbureau dat mensen in organisaties vanuit zelfregie (ook wel zelfsturing) in beweging brengt. En dat doen we met impactvolle en verrassende oplossingen die ontwikkeld zijn samen met de klant.

Een paar voorbeelden van afgelopen jaar waar we trots op zijn: Interactieve theaterdialogen en specifieke instructie films voor organisaties. Dilemma simulaties, Skills Labs en Frisse Feedback voor leidinggevenden. On the job Trainingsvelden voor teams. En zelfregie workshops en ‘mijn mooiste jaarplan’ events voor medewerkers.

Volle potentieel benutten
Wat leven we toch in een mooie tijd waar wendbaarheid, weerbaarheid en zelfregie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Om organisaties waardevol te laten presteren is het nodig dat we alle medewerkers in hun volle potentieel benutten. En volgens mij is dat de essentie van de continue performance dialoog: “Een continue verbindende zoektocht naar het voor alle belanghebbenden maximaal laten renderen van de relatie tussen medewerker en organisatie.” En wat daarbij als waardevol wordt ervaren is per relatie afhankelijk van de individuen aan tafel.

De continue performance dialoog: hoe ver ben jij?
Dit brengt mij terug bij mijn vraag aan jou: hoe ver ben jij met het invoeren van de continue performance dialoog? Graag kom ik met je in contact om te luisteren naar je ervaringen. En mocht je op basis van deze inspiratiebrief er mee aan de slag willen, weet ons dan te vinden. Ik durf namelijk te stellen dat VDS als geen ander in staat is om jouw organisatie te ondersteunen in het beter laten werken van de continue performance dialoog en zelfregie in de praktijk te activeren. We staan klaar voor je.

9 november 2017 Naar overzicht
Meer informatie over dit onderwerp? Neem contact op met:
Maarten Tigchelaar

Maarten Tigchelaar

Bekijk mijn profiel

Neem contact op met Maarten Tigchelaar