BLOG - Nicole Loeffen

Beoordelingsgesprek helpt om je medewerkers echt te laten performen!

Afgelopen jaar hebben we in de laatste weken een blogserie gepubliceerd over Performance Management.  Zo hadden we in deze reeks ook het verhaal van Pia, die haar jaarlijkse beoordelingsgesprek met een tandartsbezoek vergeleek. Wat een gemiste kans voor medewerkers en organisatie! Geïnspireerd door het verhaal van Pia, deel ik graag vanuit mijn ervaring een aantal praktische tips met jou, zodat het voeren van een beoordelingsgesprek dit jaar wel goed uitpakt! Maak van een gemiste kans een toekomstige kans!

Pak vanuit het beoordelingsgesprek direct door naar de afspraken voor dit jaar 

Pia en haar leidinggevende Hans maakten een jaar geleden afspraken. Tijdens het beoordelingsgesprek bleken ze niet op dezelfde golflengte te zitten en werd Pia op een aantal punten verrast. Hans vond dat hij het in zijn ogen goed had gedaan en negeerde de verbale en non verbale reactie van Pia, want aanpassen kon toch niet meer. Wat denk jij dat dit met de motivatie en toekomstige prestaties van Pia doet? Volgend jaar gaat zij vast met nog meer tegenzin naar haar “tandartsbezoek”. Het was beter geweest om in dit beoordelingsgesprek de afspraken strak aan te houden, maar daarnaast ook ruimte te geven aan de reactie en teleurstelling van Pia. Om zo samen gericht op zoek te gaan naar hoe ze het volgend jaar beter kunnen doen.

Maak tijdens de beoordeling afspraken waarover achteraf geen verwarring kan ontstaan

Pia was in de veronderstelling dat ze een presentatie moest verzorgen en daar keek ze dan ook tevreden op terug. Echter, die presentatie was voor haar leidinggevende een middel om de andere collega’s met de nieuwe systemen te laten gaan werken. Hoe had Hans dit anders kunnen formuleren, zodat het voor Pia duidelijker was wat de exacte verwachtingen waren? Door een duidelijker onderscheid te maken tussen doel en middelen. Bijvoorbeeld: Hans vraagt Pia om ervoor te zorgen dat haar collega’s met de nieuwe systemen gaan werken (=doel). Hij verwacht van haar dat ze een presentatie geeft (=middel) en daarna kijkt wat er nodig is aan ondersteuning van haar collega’s om het ook echt te gaan doen. Vooraf stilstaan bij de acties (middelen) en bij het gewenste resultaat (doel) kan een hoop “gedoe” voorkomen!

Formuleer reële afspraken waar de medewerker direct invloed op heeft

Pia dient gemiddeld een cijfer acht te scoren op iets dat ook beïnvloed wordt door externe factoren waar zij geen invloed op heeft en waarin zich onvoorziene wijzigingen voordoen. Hoe reëel is het om haar hieraan te houden? Wat doet dat met haar motivatie? Wat zouden Hans en Pia volgende keer beter anders kunnen doen? Samen tussentijds concreet maken wat “rekening houden met” betekent, lijkt me wel het minste.

Bespreek halverwege hoe het gaat, zo voorkom je verrassingen in de beoordeling

Hoe voorkom je nu dergelijke verrassingen op het onomkeerbare moment van de eindbeoordeling? Ik ben er fan van om halverwege de balans op te maken om nog te kunnen bijsturen. Door de medewerker zichzelf te laten beoordelen en deze score naast je eigen tussentijdse beoordeling te leggen. Dan complimenteer je op wat goed gaat en ga je in gesprek over de verschillen en de zaken die achterblijven. Hierover maak je samen aanvullende afspraken voor de tweede helft van die periode. Een stimulans voor de motivatie en de performance. En, als je het goed doet… geen verrassingen aan het einde van het jaar.

En last but not least: Gun jezelf als leidinggevende om te leren vanuit ervaring

Want iedere gemiste kans kan zich in het kwadraat herhalen of leiden tot toekomstige kansen. Met betere resultaten en meer betrokken medewerkers als gevolg. Spar met een collega, vraag hulp van je leidinggevende of organiseer een MT-overleg over performance management in de praktijk, al dan niet professioneel gefaciliteerd. Want investeren in (nog) beter performance management kan zoveel meer opleveren dan dat het kost!

15 januari 2015
Naar overzicht
nicole-loeffen

Nicole Loeffen

Bekijk mijn profiel

Neem contact op met Nicole Loeffen

Andere blogs van Nicole