BLOG - VDS

Impact op de werkvloer: 3 design tips

Niemand minder dan Bob Mosher himself was te gast bij The Learning Collective in Groenekan. Bob, Chief Learning Evangelist Performance Support, sprak over een onderwerp dat een groeiend aantal L&D professionals bezighoudt: impact op de werkvloer. Bob sprak over vragen als “Hoe kan ik als L&D-professional alle medewerkers de juiste tools geven zodat ze optimaal kunnen presteren?” en “Hoe faciliteer ik daadwerkelijk het ‘70‘-gedeelte van ‘70-20-10‘?”. Bob heeft mij geïnspireerd tot het samenbrengen van drie design tips voor impact op de werkvloer. Deze tips deel ik graag in dit blog.

1. Performance behoefte – training behoefte

Wees je bewust van het verschil tussen een performance behoefte (beter presteren op het werk) en een training behoefte (groeien in kennis en vaardigheden). Bob spreekt over ‘Five moments of need’: vijf momenten waarop leren gewenst is. De eerste twee momenten vallen onder de training behoefte, namelijk 1. leren van iets nieuws en 2: meer over een onderwerp willen leren. De overige ‘moments of need’ vallen onder de performance behoefte. Het gaat dan om 3: leren op het moment dat je iets nieuws toepast, 4: leren op het moment dat iets fout gaat en 5: leren op het moment dat iets verandert. Het mag duidelijk zijn dat tijdens de laatste drie moments of need de medewerkers geactiveerd worden en er leerinterventies met directe impact nodig zijn. Impact op de werkvloer? Focus op de performance behoefte!

2. Context – Content

Wees alert op het verschil tussen context (direct relevant en gericht op een specifieke functie) en content (inhoud). Op het moment dat een medewerker vastloopt in zijn werk, bijvoorbeeld op het moment dat iets fout gaat of iets verandert, wat is dan het belangrijkst? Dat de medewerker iets kan leren wat hij direct kan toepassen. De juiste context dus. Impact op de werkvloer? Focus op context. Of nog beter: kies voor ‘learning on the job’ interventies.

3. Just enough – Never enough

We leven in een periode waarin nieuwe producten, processen en procedures elkaar snel opvolgen. We worden overspoeld met nieuwe kennis en er wordt steeds meer van ons gevraagd. Als L&D-professional is het de kunst om niet mee te gaan in de gekte en precies genoeg leerinterventies aan te bieden. Dus op het moment dat een medewerker iets nieuws toe gaat passen, op het moment dat er iets fout gaat of op het moment dat er iets verandert. Impact op de werkvloer? Bied just enough aan!

11 oktober 2016
Naar overzicht
logo vds paars

VDS

Bekijk mijn profiel

Neem contact op met VDS

Andere blogs van

  • 30 maart 2016
    BLOG: Data wordt steeds crucialer, maar meet met mate! Dit blog lezen
  • 11 maart 2016
    BLOG: 4 tips om het leerrendement te verhogen Dit blog lezen
  • 1 oktober 2013
    BLOG: De kracht van niets doen Dit blog lezen