BLOG - Henk Ipenburg

Gelukkig, ze bestaan!

Badend in het zweet kwamen ze binnen, de kandidaten voor het assessment. Na een intensieve opleiding tot “adviseur particuliere relaties” mochten zij eindelijk laten zien wat ze waard waren in een kortdurende simulatie van een klantgesprek. Sommigen hadden het al eerder geprobeerd maar waren verstrikt geraakt in een web van zenuwen en een slechte voorbereiding, een dodelijke combinatie.

Anders

Deze assessmentdag was anders. Een andere sfeer, meer energie, meer hoop. Achter de kandidaten aan liep warempel een klein pluizig hondje met daarachter een struise grote vrouw. En dat in een Bilderberghotel op de 15e etage in een grote stad. Deze vrouw bleek de leidinggevende te zijn van een aantal kandidaten. Een heuse kantoordirecteur bij de ABN AMRO.

Op de vraag waarom ze er ook bij was antwoordde ze dat haar pupillen wel wat morele steun konden gebruiken. Maar waarom dan dat hondje erbij? Die kon op haar vrije dag best wel mee, vond ze. En gelijk had ze….

Intensieve voorbereiding

Maar wacht even. Een kantoordirecteur die op haar vrije dag meegaat met haar medewerkers om morele ondersteuning te geven. Da’s niet niks. Ze vertelde dat ze ondanks de werkdruk veel extra tijd had gestoken in de voorbereiding van haar medewerkers voor het assessment, veel geoefend, veel gecoacht. Kortom, ze had er veel werk van gemaakt om “haar” mensen te kunnen laten slagen.
En verhip! Al haar medewerkers slaagden! Je kon heel duidelijk merken dat er extra tijd was besteed aan de voorbereiding.

Champagne!

Iedereen dolblij want ja, het slagingspercentage ligt niet veel hoger dan bij het CBR rij-examen! “Dat vieren we met een fles champagne!” riep de kantoordirecteur. En ook wij, een drietal assessoren werden van harte uitgenodigd. Iedereen naar beneden, hondje voorop, de bar in van dit voorname hotel. De ober stond al klaar en raadde de huischampagne aan.
Nou, en die was natuurlijk prima, voor ieder een beetje want ja, het is maar 70 cl wat er in zo’n fles zit.

Wel verdiend

Nog even afrekenen en dan naar huis. “Dat is dan vijfenzeventig euro” vertelde de ober. Slik……
Wie opgelet had zag het even wit wegtrekken rond de neus van de kantoordirecteur. Fluisterend vroeg ik nog of ze dit mocht declareren. “Nee, dit gaat uit mijn portemonnee” fluisterde ze terug en met groot gebaar riep ze: “Maar jullie hebben het verdiend!!” We namen afscheid en iedereen ging zijnsweegs, hondje voorop.

De perfectie combinatie

En nu denk ik wel eens: “wat was dat ongelooflijk bijzonder, deze manager, die met zoveel hart en ziel haar mensen er doorheen had getrokken.” Later sprak ik nog een medewerker van haar. Hij vertelde me dat ik één kant van haar gezien had, de kant van het dienend en motiverende leiderschap. Daarnaast was er ook nog een andere kant: ze stelde hoge eisen en wist precies wat ze wilde. Daar zit geen paradox in. Dat is een perfecte combinatie.
Gelukkig, ze bestaan…….

4 maart 2014
Naar overzicht
Henk Ipenburg

Henk Ipenburg

Bekijk mijn profiel

Neem contact op met Henk Ipenburg

Andere blogs van Henk

  • 8 augustus 2016
    BLOG: Luisteren, de basis van bewust leiderschap Dit blog lezen
  • 27 juni 2016
    BLOG: Topsport binnen organisaties: elke dag in de EK-finale! Dit blog lezen
  • 18 november 2014
    BLOG: Een beoordelingsgesprek voorbeeld: Pia’s beoordeling om nooit te vergeten Dit blog lezen
  • 10 april 2014
    BLOG: Bedankt Liz en Ruth Dit blog lezen
  • 21 maart 2014
    BLOG: Pia is blij Dit blog lezen
  • 28 augustus 2013
    BLOG: The day after the training Dit blog lezen
  • 19 augustus 2013
    BLOG: Arme Pia Dit blog lezen
  • 6 mei 2013
    BLOG: Zijn mensen in een testje te vangen? Dit blog lezen
  • 24 april 2013
    BLOG: Gevonden! Klantgerichte adviseurs Dit blog lezen
  • 5 maart 2013
    BLOG: Hoe koppeling met de praktijk leidt tot effectieve coaching Dit blog lezen