BLOG - Naomi van der Graaff

Fris het nieuwe jaar in!

De decembermaand is doorgaans een erg drukke en spannende maand. Niet in de eerste plaats voor de meeste kinderen die vol verwachting uitkijken naar de komst van de Goedheiligman. Voor een bestuurder ligt dat iets anders. Voor hem of haar dient de balans door de financiële man weer kloppend gemaakt te worden en is het met spanning wachten op wat de eindsprint van menig team concreet heeft opgeleverd. Zijn de jaardoelen gehaald?

En medewerkers? Zij zijn mogelijk bezig met wat er op tafel moet komen tijdens het kerstdiner met de schoonfamilie. Wachten af welk target ze voorgeschoteld krijgen. Voor je het weet vlieg je zo onvoorbereid het nieuwe jaar in met elkaar.

Blik op oneindig?

Neem jij als manager de tijd om met je team in alle rust terug te blikken op het afgelopen jaar? Of stoom je direct door naar het nieuwe jaar en blijf je doen wat je altijd al deed?

Waarom is het belangrijk om achteruit te kijken? In de minste plaats om te blijven hangen in wat er allemaal niet goed gegaan is. Wel om constructief te kijken wat je hebt geleerd en hoe je vervolgens vanuit concrete leermomenten stappen kunt gaan zetten in het nieuwe jaar.

4 relevante vragen

Hoe doe je dat? Eenvoudig. Gebruik je laatste teambijeenkomst van het jaar, salesvergadering, Q-sessie of welke andere bijeenkomst met je mensen dan ook om terug te blikken op het afgelopen jaar.

Participeer daarbij als leidinggevende en stel je kwetsbaar op door bijvoorbeeld zelf te starten met jouw terugblik op het jaar dat achter je ligt. De volgende vier vragen kunnen daarbij helpen en uit ervaring weet ik: deze geven ook energie!

  1. Waar ben je het meest trots op en waarom? Deel jouw succesverhaal, dit kan privé of zakelijk zijn of allebei. Deel je hoogtepunt(en), waar je blij van werd of je het meest energie hebt opgeleverd. Wellicht heb je iemand ontmoet die jou heeft geïnspireerd.
  2. Wat had beter gekund en waarom? Hierbij kun je bijvoorbeeld uitspreken hoe je het graag anders had willen doen in je communicatie, samenwerking of individuele prestaties richting klanten of collega’s. Vanuit een open, eerlijk verhaal kun je collega’s laten leren van je ervaringen.
  3. Wat heb je gerealiseerd in 2016? Hier kun je de koppeling maken met je persoonlijke jaardoelstellingen of je concrete bijdrage aan je teamdoelstelling. Denk ook eens aan realisatie in termen van persoonlijke groei, ontwikkeling of creativiteit.
  4. Wat ga je anders doen in 2017 en waarom? Deze vraag haakt in op alle drie de voorgaande vragen en geven je de mogelijkheid om je persoonlijke drijfveren en intenties voor het nieuwe jaar concreet te maken.

Een frisse blik vooruit

Als elk teamlid bovenstaande vragen heeft beantwoord en gedeeld in het team, kun je de stap zetten naar een frisse blik op het nieuwe jaar.

Het klinkt cliché en toch is het waardevol om met elkaar een SWOT te maken van je team. Waar liggen de sterke punten en wat kan/moet beter? Waar liggen kansen en waar dien je als team alert op te zijn. Een SWOT-analyse geeft een helder beeld waar jouw team wat te doen hebt. Ook geeft het richting om heldere doelen te stellen.

Een tip hierbij is om dit dan ook op een zo ‘fris’ mogelijke wijze te doen. Bedenk een werkvorm als een ‘Open Space’ of een Rondetafeldiscussie op basis van aansprekende foto’s om de SWOT te vullen. Tenslotte wil je met hernieuwde energie toewerken naar een plan voor het nieuwe jaar.

verneVerne Harnish beschrijft in zijn laatste boek Scaling up dat het hebben van een hoger doel waar je op langere termijn (neem 10 jaar) naar uit wilt strekken houvast geeft. Als je gezamenlijk het hogere doel hebt bepaald (en dromen mag!) dan kun je je jaardoel gaan bepalen. Het is essentieel om hierbij de strategie van de organisatie en je afdeling als leidraad te gebruiken.

Uiteraard hoort bij een jaardoel het vaststellen van heldere KPI’s. Echter vanuit welke drivers gaat jouw team deze doelen realiseren? Vanuit welke waarden wil je dat je teamleden gaan samenwerken? Verbind hierbij dus hard en zacht.

Cascadeer vervolgens het jaardoel naar kwartaal doelen, maanddoelen en individuele plannen. Het klein en behapbaar maken helpt je team om de vertaalslag te maken naar: Wat wil ik in 2017 gaan bijdragen en vanuit welke individuele ambities? Immers de drie basisprincipes uit het boek van Harnish zijn: prioriteren, informeren en ritme.

Je grootste uitdaging

Tot slot laat je je teamleden de volgende 2 vragen beantwoorden:

  1. Wat zie ik als mijn grootste uitdaging in 2017? Let op! Ook dit maakt, als je het goed faciliteert, de juiste energie los om mee aan de slag te gaan. Het gaat hierbij vooral niet om de beren op de weg te benoemen, maar om de kansen die je ziet voor jezelf en je team ‘on the spot’ neer te zetten.
  2. Waar heb ik hulp en coaching bij nodig en van wie? Deze vraag is essentieel om je team optimaal te faciliteren om te doen wat nodig is om doelen te realiseren. Geef een ieder de ruimte om vanuit kwetsbaarheid en openheid te vragen wat nodig is om te excelleren. Zorg dat je als manager ook daadwerkelijk de middelen vrij maakt om die hulp en coaching ook aan te kunnen bieden.

Last but not least: Vier maandelijks je successen! Gewoon omdat dat leuk is én je daarmee stilstaat bij de vooruitgang in je team.

En hoe ik het nieuwe jaar inluid? Door mezelf elk jaar twee reflectievragen te stellen: Wat laat ik achter? En Wat neem ik mee? Daar neem ik een oliebol op!

 

 

5 december 2016
Naar overzicht

Naomi van der Graaff

Bekijk mijn profiel

Neem contact op met Naomi van der Graaff

Andere blogs van Naomi

  • 7 februari 2017
    BLOG: Word jij jouw Valentijn? Dit blog lezen
  • 6 februari 2017
    BLOG: Ons werk verandert! Dit blog lezen
  • 6 december 2016
    BLOG: Misverstand #2: Digitaal, slim en leuk leren cruciaal voor de nieuwe generatie medewerkers, of toch niet? Dit blog lezen
  • 29 november 2016
    BLOG: Agile Leiderschap heeft zijn hoogtepunt gehad… of toch niet? Dit blog lezen
  • 24 november 2016
    BLOG: Boksen of Boxen op de maandagmorgen…?! Dit blog lezen
  • 21 november 2016
    BLOG: Sssst…. mag ik even… Dit blog lezen
  • 22 juli 2013
    BLOG: Een meer van energie Dit blog lezen
  • 10 juni 2013
    BLOG: De zin (of zen) van de salesmeeting Dit blog lezen