BLOG - Naomi van der Graaff

De zin (of zen) van de salesmeeting

Hoeveel organisaties starten de week niet met een salesmeeting op maandagochtend? Een vaste agenda rondom pijplijnmanagement, accountability, margesheets en performance. Sommige organisaties voegen naast deze ‘blauwe’ kant ook nog het onderdeel ‘best/worst practices’ toe. Wat ging goed en wat kan beter? Een collegiaal coachmoment in het meest positieve geval. Doorgaans suffe vergaderingen, gespannen soms, waar alfagedrag  ten toon wordt gespreid en bellenblazen voor diegene die eigenlijk wel weten dat ze zich niet echt verbinden met hun targets.

Verkrampen en vluchten

Zonder door te slaan in cynisme zie ik, zeker in het licht van deze roerige tijd waar resultaten onder druk staan, krimp aan de orde van de dag lijkt en verandering een constante is geworden, dat managers verkrampen in lijstjes, output en cijfers. En medewerkers vluchten in alibi’s als administratieve druk en het ontbreken van echte marketingondersteuning. Herkenbaar? Ik hoop het niet….

Ook ik heb bij VDS elke maandagochtend een salesmeeting waar focus en ritme centraal staan. Althans, dat is de intentie en basis van een meerjarenplan om ons BHAG* te realiseren . We spreken over hoe we elkaar kunnen ondersteunen bij het overwinnen van eigen belemmeringen of ‘rocks’* die we zien in de week die voor ons ligt. Kansen worden uitgediept en verbindingen worden gelegd vanuit de gedachte ‘maak gebruik van ieders talent’.

Loslaten

De vorm die we daarin gevonden hebben is er een van loslaten. Er is geen vaste agenda die ons beperkt in wat ieder individueel nodig heeft. Cijfers zien we terug in een wekelijkse rapportage, het is aan jou wat je ermee doet. Accountability is belegd in kwartaalgesprekken en margesheets worden bewaakt door programmamanagers. Wat doen we dan eigenlijk wel in onze salesmeeting?

Energie

Elke week is anders en vandaag vertelde Huib Broekhuis, onze directeur en initiatiefnemer van Go Beyond MBA, over zijn ervaringen in Madrid waar vorige week de 7e editie van deze beweging plaatsvond. De energie die hij meebracht naar huis (lees: kantoor), het delen van zijn ‘moments of truth’ en de droom die hij vasthoudt om de wereld dagelijks een stukje beter te maken, gaf mij weer inspiratie om mijn rol in te vullen met mijn ‘authentieke swing’. Het gesprek dat in onze salesmeeting ontstond, was er een die ertoe deed. Hoe verbind je je met wat je doet? Hoe maak je organisaties beter en daarmee de wereld een stukje leuker? Er vielen stiltes, er was ruimte voor persoonlijke ervaringen en innerlijke overdenking.

Cut the crap

Denk jij nu ‘Cut the crap, wat vaag?’ Precies, snijd weg al die zin en onzin over lijstjes, performance en cijfers. Geen instrumentele verhalen, kunstjes laten zien of praatjesmakers op zee show.

Probeer eens echt verbinding met elkaar te maken. Maak de salesmeeting eens Zen. Levert dit dan business op? Ga je hiermee jouw jaardoelen halen? Ik weet het zeker!

Het gaat om jou

Organisaties waar je het veld wordt ingestuurd met een plastic map met Powerpoint slides over de visie, missie en aanpak van het bedrijf bestaan nog! Introductieprogramma’s waarin nieuwe, jonge salestijgers worden doorspekt met ‘the company story’ en het leren ontwikkelen van overtuigingskracht kom ik ook nog steeds tegen. Maar hoe zit het met je intrinsieke geloof in wat je doet? Hoe ziet je persoonlijke elevator pitch eruit? Wie wil je zijn en wat breng je daarvan naar je klanten? Welke overtuigingen heb je zelf in wat je verkoopt? Wat verkoop je eigenlijk? Het antwoord ligt natuurlijk in jezelf besloten.

Sales 3.0

Waar wij vanochtend bij stilstonden is hoe je het verschil kunt maken naar de mensen om je heen. Je collega’s, de buurman, de tramconducteur en ja, ook klanten. Het antwoord was eenduidig: JIJ! Het vergroten van dat bewustzijn maakt dat je ondernemerschap en lef toont in gesprekken met klanten. Je straalt immers uit waar je in gelooft. En doorvoel je dat, dan merkt de klant dat ook en maak je echt verbinding met de ander. En dat ‘verkoopt’ zichzelf. Daar hoef je helemaal niets voor te doen. Nou ja, 1 ding dan…. Gewoon in sync zijn met jezelf. Dat is sales 3.0.

Zen op maandagochtend

Elk salesteam gun ik dergelijk ‘zen’-moment op maandagochtend. Niet praten over cijfers of accountability, het durven loslaten van die suffe salesagenda en praten over je ‘authentieke swing’. Geef elkaar eens terug wat je zo gaaf, inspirerend of mooi aan de ander vindt en waar je van geleerd hebt door naar de ander te kijken. Maak daar eens een ritme van en de focus komt vanzelf. Is mijn ervaring.

Oh ja en voor de blauwe salesmanagers onder ons. Behalen wij hiermee onze resultaten? Ja, elk kwartaal weer. Wil je daar meer over weten of gewoon eens een kop koffie drinken over hoe jij en jouw team een zenmoment kunnen inbouwen? Weet me dan te vinden!

*Wij werken volgens de Rockefeller Habits systematiek van Verne Harnish

10 juni 2013
Naar overzicht

Naomi van der Graaff

Bekijk mijn profiel

Neem contact op met Naomi van der Graaff

Whitepaper

Engaged people. Great companies. Better world.

Nu Downloaden

Andere blogs van Naomi

  • 7 februari 2017
    BLOG: Word jij jouw Valentijn? Dit blog lezen
  • 6 februari 2017
    BLOG: Ons werk verandert! Dit blog lezen
  • 6 december 2016
    BLOG: Misverstand #2: Digitaal, slim en leuk leren cruciaal voor de nieuwe generatie medewerkers, of toch niet? Dit blog lezen
  • 5 december 2016
    BLOG: Fris het nieuwe jaar in! Dit blog lezen
  • 29 november 2016
    BLOG: Agile Leiderschap heeft zijn hoogtepunt gehad… of toch niet? Dit blog lezen
  • 24 november 2016
    BLOG: Boksen of Boxen op de maandagmorgen…?! Dit blog lezen
  • 21 november 2016
    BLOG: Sssst…. mag ik even… Dit blog lezen
  • 22 juli 2013
    BLOG: Een meer van energie Dit blog lezen