BLOG - VDS

4 tips om het leerrendement te verhogen

Eerder sprak ik over de ‘moderne’ medewerker. Maar wie is deze medewerker? En wat vinden zij belangrijk als het gaat om leren? Veel organisaties overwegen de inzet van nieuwe technologische leermiddelen en denken hiermee te voldoen aan de leerbehoeften van de moderne medewerker. Maar alleen de inzet ervan is natuurlijk niet voldoende. Resultaatgericht leren is het uiteindelijke doel. Er is een aantal elementen dat ervoor zorgt dat de inzet van technologische middelen ook daadwerkelijk bijdraagt aan een hoger leerrendement. Verderop in deze blog mijn 4 tips om het leerrendement te verhogen.

De ‘moderne’ medewerker

Is dit plaatje voor jouw organisatie herkenbaar?

Wie is de moderne medewerker en 4 tips om het leerrendement te verhogen

Bovenstaand plaatje geeft duidelijk weer hoe de nieuwe generatie is opgegroeid met de nieuwste technologieën. Niet alleen deze generatie, maar alle generaties zijn gewend geraakt om continu toegang te hebben tot informatie en om kennis op ieder gewenst moment op te halen. Wil je een antwoord op een vraag? Google het! Denk je aan een carrière switch? Vraag advies aan je LinkedIn netwerk! Dit ongeduldige gedrag zien we ook terug in ons werk, waarin we steeds sneller geneigd zijn te googlen wanneer we niet snel genoeg antwoord krijgen op onze vragen.

Veel trainings- en ontwikkelingsprogramma’s sluiten echter nog niet aan bij deze ontwikkelingen. Dit levert regelmatig frustratie op die de rust, betrokkenheid en focus van de medewerker (én daarmee de organisatie) niet ten goede komt. Waar kies je als L&D-professional voor als je de performance van iedere medewerker optimaal wilt stimuleren? Hieronder mijn 4 tips om een leerrendement te verhogen.

4 tips om het leerrendement te verhogen.

1. Kies voor on-demand

Toenemende werkdruk, grote fysieke afstanden, het nieuwe werken: tegenwoordig is het voor medewerkers en trainers niet altijd meer mogelijk om uren reis- en werktijd te besteden aan een training op één specifieke locatie en tijd. Zorg voor een training die any place any time te volgen is (bijvoorbeeld door middel van Webbased-apps). Een bijkomend voordeel is dat de training plaatsvindt op het moment dat de medewerker de training écht nodig heeft en het geleerde direct op de werkplek kan toepassen. Hierdoor wordt het leerrendement aanzienlijk verhoogd.

2. Kies voor kort

Medewerkers krijgen het steeds drukker. Kies daarom voor hapklare kennis en informatie die makkelijk onthouden is. Online trainingen van bijvoorbeeld vijf minuten per dag zijn een goed alternatief of aanvulling op een traditionele kennistraining om continu kennisgroei te creëren, zonder dat de medewerker hier veel tijd aan kwijt is. Door middel van deze microlearning aanpak direct in de praktijk, wordt het beklijven van kennis positief beïnvloedt.

3. Kies voor persoonlijk

Iedereen is uniek, dus om zo effectief en efficiënt mogelijk te performen is een adaptieve leermethode van belang. Deze manier van leren zorgt er niet alleen voor dat de individuele medewerker de content behandeld krijgt waar hij of zij mee worstelt. Hierdoor  wordt er ook geleerd op het moment en plaats dat de medewerker  het echt nodig heeft en het geeft  inzicht in eigen prestaties. Dit motiveert om continu te blijven ontwikkelen.

4. Kies voor fun

Iemand die het leuk vindt om te tennissen of om lastige puzzels op te lossen, zal zijn skills sneller ontwikkelen dan iemand die dat niet leuk vindt (maar misschien wel meer aanleg heeft om hierin te groeien). Dit geldt ook voor leren. Verschillende elementen van ‘Gamification‘ kunnen ervoor zorgen dat leren leuk wordt, voor iedereen. De ene medewerker zal zich meer aangetrokken voelen om bijvoorbeeld een hoge positie in een ‘leaderboard’ te behalen, terwijl een collega zoveel mogelijk punten wil scoren om een prijs in de wacht te slepen. Ga voor: ‘Leren is niet meer saai, maar leuk!’

Benieuwd naar een praktische invulling van een programma dat alle bovenstaande 4 tips om het leerrendement te verhogen, combineert? Op 19 april stonden Christine Tutssel, mede-oprichtster van onze partner Axonify, en ik op Next Learning 2016. De slides van onze presentatie over microlearning kun je hier alsnog bekijken.

Was je niet in de gelegenheid om Next Learning te bezoeken of vind je het prettiger/zinvoller om een persoonlijke sessie in te plannen? Neem dan contact met mij op! 

11 maart 2016
Naar overzicht
logo vds paars

VDS

Bekijk mijn profiel

Neem contact op met VDS

Andere blogs van

  • 11 oktober 2016
    BLOG: Impact op de werkvloer: 3 design tips Dit blog lezen
  • 30 maart 2016
    BLOG: Data wordt steeds crucialer, maar meet met mate! Dit blog lezen
  • 1 oktober 2013
    BLOG: De kracht van niets doen Dit blog lezen