ABNAmro nieuws
17 september 2013

Accountable Leadership helpt Customer Excellence landen

ABN AMRO Commercial Finance verwacht de komende jaren een flinke groei door te maken. Om deze groei in goede banen te leiden en de businessplannen hiervoor op de juiste manier te implementeren, zijn managers nodig die deze ontwikkelingen goed kunnen begeleiden. VDS ontwikkelde samen met Janny Schukkink, HR manager ACF, het leiderschapsprogramma Accountable Leadership. Een programma dat zich richt op de brede ontwikkeling van leiderschap, waaraan alle managers, inclusief het MT, actief deelnemen.

Janny Schukkink

Janny Schukkink

Janny: “Gezien de verwachte groei van onze organisatie, moeten managers  nog beter opgewassen zijn tegen de veranderingen die eraan komen. Ook door LEAN en Customer

Excellence verandert er veel. Het is zeker niet zo dat we reorganiseren in termen van inkrimping, maar er verandert wel veel op de afdelingen. Dan heb je managers nodig die zowel de medewerkers als het traject goed kunnen begeleiden.

Leiderschapsontwikkeling

Hoewel er in het verleden weinig aandacht is geweest voor leiderschapsontwikkeling, zie ik dat binnen ACF Nederland de managementvaardigheden bij onze managers over het algemeen goed ontwikkeld zijn. Bij leiderschap gaat het wat mij betreft om een aantal zaken, zoals het vervullen van een voorbeeldrol, voor je team kunnen en durven staan, aandacht hebben voor de dingen die goed gaan, in open interactie met je team staan. Kortom, meer de zachte kant van leidinggeven. Met het programma Accountable Leadership helpen we onze managers deze kanten verder te ontwikkelen.”

Accountable Leadership versus Customer Excellence LEAN, Accountable Leadership, Customer Excellence. Het klinkt alsof er veel trajecten gelijktijdig op de organisatie af komen. Zit dat elkaar niet in de weg? Janny: “Customer Excellence is inderdaad een belangrijk project binnen ABN AMRO bank. Ook bij ons wordt dit binnenkort uitgerold. Ik weet zeker dat het programma Accountable Leadership onze managers gaat helpen om Customer Excellence straks beter te laten landen. Juist omdat Accountable Leadership aandacht heeft voor de zachtere kant van leidinggeven: hoe ga ik met mijn medewerkers om en hoe zitten zij erin, wat hebben ze nodig en hoe kan ik ze helpen? Het biedt onze managers de tools om hun teams hierin nog beter te begeleiden.”

Kop-staart programma

“Wat  dit programma zo sterk maakt, is  wat mij betreft het feit dat het niet een eenmalige training is waarbij we met z’n allen een week op de hei zitten. Het is echt een traject met verschillende contactmomenten gedurende een periode van ruim een half jaar. We bieden o.a. accountable leadership- en skill building sessies, leadership- en team accelerators, intervisiemomenten en een 360 graden feedback zowel aan het begin als het einde van het programma. Een individuele business learning case loopt als een rode draad door het programma, waardoor deelnemers het geleerde ook meteen in de praktijk kunnen toepassen. Kortom, het is echt een programma met een kop en een staart.”

Buzz en verbondenheid

Het programma is vlak voor de zomer gestart. Zijn er al eerste resultaten merkbaar? Janny: “De trainers, Gabor Heeffer en Sander van der Werf, sluiten heel goed aan bij de cultuur van ACF NL en de managers die zij trainen. Zij geven de deelnemers echt de gelegenheid om hun hoofd leeg te maken en hun zorg te uiten. Ook kunnen zij flexibel schakelen op het moment dat dat nodig is en daardoor zijn de eerste sessies met veel enthousiasme ontvangen.

Er is echt buzz ontstaan rondom het programma. De eerste sessies hebben voor veel energie en onderlinge verbondenheid gezorgd. Dat laatste was niet eens een doelstelling van het programma, maar wel een hele waardevolle aanvulling. De groepen plannen nu zelfs buiten het programma om extra eigen bijeenkomsten. Het enthousiasme heeft mij positief verrast. Over het algemeen zijn onze managers namelijk zeer kritisch als het gaat om de tijdsinvestering die zij in deze drukke tijden moeten doen versus de kwaliteit van de opleiding.”

Goede voorbereiding is key

Heb je een idee waarom op dit programma enthousiaster gereageerd wordt dan gemiddeld? Janny: “We hebben lang gedaan over het voortraject. We hebben heel goed nagedacht over de programma-opbouw, waardoor het nu echt goed aansluit op de doelgroep. Er zitten managers in de groep met veel en met weinig ervaring, maar het programma is zo opgezet dat het voor elke deelnemer past. En op basis van voortschrijdend inzicht passen we het ook nog steeds aan. Het is fijn dat VDS en de trainers daarin flexibel zijn en continu meedenken. Zo maken we samen het beste programma voor onze managers.”

Meer weten over Accountable Leadership? Neem contact op met Sander Verheul

Wij beantwoorden al je vragen

Schrijf je in voor de speciale nieuwsbrief!

Ontvang al het relevante ABN Amro nieuws direct in je mailbox